#Konflikty Zbrojne On-Line#                         "...Wszystkie wojny są wojnami domowymi, ponieważ wszyscy ludzie są braćmi..."













Konflikty Zbrojne Numer 11 | Lipiec 2005                                                        poprzednia strona | spis treści | następna strona
"Europa, Europa"


Autor tekstu: Julek


    Filmów, których akcja dzieje się podczas II wojny światowej, jest całe multum. Szeregowiec Ryan, Kompania Braci i wiele, wiele innych tytułów obija się nam o uszy. Wszystkie one pokazują wojnę z punktu widzenia żołnierza, który ma do wykonania jakieś zadanie. Jednak jakiś czas temu dane było mi obejrzeć film, który pokazuje realia wojny z punktu widzenia narodu Żydowskiego. Ten film to Europa Europa.





Film, który teraz Wam zaprezentuję, opowiada bardzo ciekawą, lecz nieprawdopodobną historię, która wydarzyła się naprawdę podczas II wojny światowej. Jest to historia Solomona Perela. Głównego bohatera poznajemy, gdy razem ze swoją żydowską rodziną żyje w Niemczech. Ma w tym momencie kilkanaście lat, a już spotykają go straszne doświadczenia. Już na samym początku filmu ginie z rąk hitlerowców, podczas Nocy Kryształowej, jego ukochana siostra. Rodzice przerażeni rozwojem sytuacji postanawiają uciec z rodzinnego miasta w Niemczech do Łodzi, skąd pochodził ojciec Sallego. Początkowo żyją beztrosko, jednak jak wiemy, i tu niedługo przybędą Niemcy.


Gdy III Rzesza atakuje Polskę, razem ze swoim bratem Izaakiem uciekają na wschód. Jednak podczas przeprawy przez rzekę ich drogi się rozchodzą i samotny Szlomo trafia do bolszewickiego sierocińca w Grodnie, gdzie staje się zagorzałym komunistą. Gdy Hitler rzucą się z swoimi wojskami na Stalina, Solomon trafia w ręce Niemców. Dzięki szczęściu i sprytowi zostaje wcielony do Wehrmachtu.


Tu staje się ulubieńcem całej kompanii i przede wszystkim dowódcy, który zamierza go adoptować. Po "bohaterskim" ataku zostaje uznany bohaterem wojennym i wysłany do elitarnej szkoły Hitlerjugend w Brunszwiku. Tu się kształci nienawiści do "podludzi". Jednak jako obrzezany Żyd nie może wyrzec się przeszłości i swoich przodków. I o tym mówi w skrócie ten film.


Historia Perela zainspirowała najpierw niemieckiego producenta Artura Braunera, który polecił zmienić wspomnienia Perela w scenariusz Agnieszce Holland. W ten sposób powstał naprawdę niezwykły film.

Historia Solomona została przedstawiona prawdziwie, może tylko nieco niektóre fragmenty zostały uwypuklone, by zwrócić szczególną uwagę oglądającego. Film ten pokazuje poprzez postać głównego bohatera wielką tragedię narodu żydowskiego podczas II wojny światowej.


Dodatkowo film ukazuje walkę Perela z samym sobą. Ukazuje głównego bohatera, który sam nie wi,e co z sobą zrobić. Z jednej strony próbuje się dopasować do istniejących warunków. Zaprzyjaźnia się z Niemcami, staje się ulubieńcem dowódcy, poznaje dziewczynę i próbuje nawet cofnąć skutki obrzezania. Jednak z drugiej strony nie zapomina, kim jest: rysuje gwiazdy Dawida na oknie, uderza dziewczynę za obrazę Żydów. Tęskni także za swoją rodziną i żałuje, że nie może być z matką w getcie. W ten sposób ciągłe musi udawać kogoś innego, kogoś, kim nie jest, lecz kłamstwem ratuje sobie kilka razy skórę. Postać Perela może być dla wielu kontrowersyjna, bo tak naprawdę nie staje po żadnej stronie. Chce po prostu, aby to mu było dobrze, a nieważne co czują inni. Dopóki to Niemcy są górą, jest z nimi, ale gdy dzieje się już źle, postanawia uciec. Może oceniam tę postać zbyt surowo, lecz jak może być inaczej. Gdy jego matka i ojciec umierają z głodu w getcie, on uczy się nienawiści do własnego narodu.





Cały film prezentuje się nieźle. Ujrzymy w nim wiele znanych nam polskich aktorów. Gra aktora grającego głównego bohatera jest także bardzo dobra. Zdjęcia są niezłe, a jedyne, czego brakuje, to efektów specjalnych, lecz dla mnie i tak najważniejsza jest historia, więc nie narzekam. Najważniejszą zaletą filmu jest scenariusz, a to dzięki naszej reżyserce Agnieszce Holland.


Ogółem film jest bardzo ciekawy i polecam obejrzeć go każdemu, kto jest już znudzony amerykańskimi wizjami wojny, a chce zobaczyć po prostu wojnę zwykłego człowieka.


» Europa, Europa (aka Hitlerjunge Salomon)
9
Rok produkcji: 1991
(Francja, Niemcy, Polska)
Reżyseria: Agnieszka Holland
Scenariusz: Agnieszka Holland
Muzyka: Zbigniew Preisner
Zdjęcia: Jacek Petrycki, Jacek Zaleski
    Plusy     Minusy
+doskonały scenariusz +gra aktorów
+ brak efektów specjalnych

Konflikty Zbrojne Numer 11 | Lipiec 2005                                                        poprzednia strona | spis treści | następna strona