Chociaż do wyboru nowego samolotu szkolenia zaawansowanego US Air Force zostało jeszcze trochę czasu, amerykańskie siły powietrzne określiły, gdzie chciałyby mieć nowe samoloty w pierwszej kolejności. Preferowanym wyborem na pierwszą bazę, w której stacjonować będą T-X, jest Połączona Baza San Antonio-Randolph w Teksasie.

Innymi lokalizacjami branymi pod uwagę były bazy Columbus, Laughlin, Sheppard i Vance. Wybór dokonano na podstawie istnienia odpowiednio długiego pasa startowego i dostępności rozległych obszarów zarezerwowanej dla wojska przestrzeni powietrznej. Pierwszy wymóg wynika z nowości samolotu i konieczności przyzwyczajenia się uczniów, ale też i instruktorów do nowej maszyny. A duża przestrzeń powietrzna jest potrzebna, ponieważ w pierwszym okresie loty T-X będą bardzo intensywne, żeby dokładnie sprawdzić możliwości samolotu oraz szybko wyszkolić dużą liczbę instruktorów.

Chociaż San Antonio-Randolph jest preferowaną lokalizacją, ostateczna decyzja będzie zależała od wyniku badań środowiskowych, które zostaną przeprowadzone we wszystkich wspomnianych lokalizacjach. Wybór samolotu T-X powinien zapaść jeszcze w tym roku, a pierwsze maszyny powinny być dostarczone w 2022 roku.

(af.mil)

Boeing