W czasie targów lotniczych Dubai Airshow ogłoszono, że siły powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich zamówiły dwadzieścia cztery samoloty B-250. Jest to pierwsze zamówienie na samolot bojowy produkowany w tym państwie przez przedsiębiorstwo Calidus. Kontrakt ma wartość około 260 milionów dolarów.

B-250 został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w czasie Dubai Airshow w 2017 roku, a następnie był również wystawiony na targach IDEX i Bahrain International Airshow. Samolot zaprojektowano przy udziale brazylijskiej firmy Novaer, a kierownikiem prac projektowych był Joseph Kovacs, który uczestniczył między innymi w projektowaniu samolotu Tucano. Podzespoły dostarczają między innymi Rockwell Collins i Pratt & Whitney Canada.

Maszynę pomyślano jako samolot szkolno-treningowy z możliwością wypełniania misji szturmowych, rozpoznawczych czy poszukiwawczych. Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują go właśnie z myślą o wykorzystaniu w roli lekkiego samolotu uderzeniowego. Może być również wykorzystywany przy szkoleniu wysuniętych nawigatorów naprowadzania. Prace nad samolotem rozpoczęły się w 2015 roku, a budowa prototypu zajęła zaledwie nieco ponad dwa lata. W lipcu 2017 roku odbył się pierwszy lot.

B-250 jest dolnopłatem z podwoziem z kołem przednim. Podwozie ma wytrzymałą konstrukcję umożliwiającą operowanie z nieutwardzonych pasów startowych. Pod kadłubem i skrzydłami znajduje się siedem węzłów na uzbrojenie. Wyposażenie opcjonalne obejmuje głowicę elektrooptyczną Wescam MX-15 i opancerzenie kabiny. Za bezpieczeństwo pilotów odpowiadają między innymi fotele katapultowe klasy zero–zero dostarczone przez firmę Martin Baker. Ponadto samolot jest wyposażony w radar pogodowy i pakiet awioniki cyfrowej z dotykowymi wyświetlaczami wielofunkcyjnymi.

Napęd stanowi silnik Pratt and Whitney PT6A-68 napędzający czterołopatowe śmigło. Moc maksymalna wynosi 1600 koni mechanicznych. Zasięg maksymalny sięga 4500 kilometrów, a długotrwałość lotu to dwanaście godzin. Samolot może zabrać maksymalnie 1800 kilogramów uzbrojenia.

Zobacz też: Inteligentne uzbrojenie dla AT-6

(airforce-technology.com, defensenews.com)

Novaer