Podczas odbywającego się w dniach 18–20 listopada salonu przemysłu obronnego DSEI Japan 2019 w Chibie (na wyspie Honsiu) japońskie przedsiębiorstwo Mitsubishi Heavy Industries zaprezentowało demonstrator technologii kołowego transportera opancerzonego (na zdjęciu poniżej). Pojazd w przyszłości może zastąpić szereg typów transporterów używanych obecnie przez Siły Samoobrony.

Demonstrator o masie 28 ton (własna to 18 ton) ma długość 8 metrów, szerokość 2,8 metra i wysokość około 2,2 metra. Oczekuje się, że jego załogę stanowić będzie dwie osoby, zaś do przedziału desantu zabierze co najmniej dziewięciu żołnierzy z pełnym wyposażeniem indywidualnym.

Napędzany jest czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym 4MA o mocy ponad 400 kilowatów, dysponuje napędem na wszystkie koła i będzie wyposażony w niezależny układ zawieszenia. Pozwoli to na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad sto kilometrów na godzinę.

Demonstrator pokazany w Chibie stanie się podstawą dla pojazdu, który będzie ulepszany dzięki dodatkowemu pancerzowi reaktywnemu lub siatkowemu. Pojazd może być również wyposażony w fotele przeciwwybuchowe i zdalnie sterowane systemy uzbrojenia, ale nie podano żadnych szczegółów dotyczących tych ostatnich. Z czasem koncern zaoferuje pojazd w innych wariantach, w tym ewakuacji medycznej i dowodzenia, a docelowo – nawet całą rodzinę wozów.

Lądowe Siły Samoobrony (Rikujō Jieitai) poszukują następcy obecnie używanych transporterów opancerzonych. Rywalem koncern Mitsubishi Heavy Industries, będzie fińskie przedsiębiorstwo, które do testów wystawi dwa transportery Patria AMV XP, i General Dynamics Canada, proponujący transporter LAV. O planach pozyskania wozów fińskiej produkcji poinformowano we wrześniu.

Nowy wozy na pewno zastąpią w służbie gąsienicowe transportery typu 73, choć wymianie mogą podlegać też nowsze konstrukcje: kołowe typu 82 i typu 96 (na zdjęciu tytułowym). W przypadku decyzji o zastąpieniu wszystkich typów Japończycy kupią zapewne ponad 400 pojazdów.

Zobacz też: Japonia ujawniła haubicę typu 19

(janes.com)

Tennen-Gas, na licencji GFDL