Sprzedaż dwunastu lekkich samolotów uderzeniowo-rozpoznawczych o napędzie turbośmigłowym Air Tractor AT-802L stanęła pod znakiem zapytania. Członek Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych Ted Budd, republikanin ze stanu Karolina Północna, stara się zablokować transakcję i objąć ją dochodzeniem.

Kenijskie wojska lotnicze wybrały AT-802L (pisaliśmy o tym w ubiegłym miesiącu: Kenia kupi uderzeniowo-rozpoznawcze AT-802L), kierując się dotychczasowym udanym wykorzystaniem bojowym tych maszyn. Według anonimowego źródła cytowanego przez IHS Jane’s Kenijczycy nie mieli jednak pojęcia, że kupują de facto inne samoloty niż te, które znajdują się na stanie wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Emiraty kupiły jednakże samoloty w wersji AT-802U (na zdjęciu), produkowane przez Air Tractora wraz z przedsiębiorstwem IOMAX. Tymczasem AT-802L to wersja w znacznym stopniu zmodyfikowana, powstała już bez udziału IOMAX-a, za to we współpracy z L3 Technologies. Producent zapewnia, że nowa wersja znacząco przewyższa starą, ale w praktyce jest to zupełnie inny samolot, oparty jedynie na tym samym, sprawdzonym płatowcu.

Wartość transakcji to 418 milionów dolarów.

(janes.com)

materiały prasowe Air Tractor, Inc.