Leonardo DRS i Rafael Advanced Defense Systems ogłosiły wczoraj zakończenie dostaw aktywnych systemów ochrony pojazdu Trophy zamówionych przez wojska lądowe Stanów Zjednoczonych do zainstalowania w czołgach podstawowych M1 Abrams. Przekazywanie sprzętu odbywało się na podstawie kontraktów zawartych w ramach pilnej potrzeby operacyjnej przez biuro wykonawcze programu do spraw bojowych systemów lądowych (Program Executive Office for Ground Combat Systems) US Army.
Zgodnie z postanowieniami umów oba przedsiębiorstwa dostarczyły pierwsze Trophy HV we wrześniu 2019 roku. Sprzęt przygotowany był do integracji z pojazdami używanymi przez US Army i US Marine Corps. Nad adaptacją i integracją Trophy dla różnych wariantów Abramsa czuwał wspólny zespół przedstawicieli rządu i przemysłu ze Stanów Zjednoczonych i Izraela.
Rafael podkreślił, że koniec dostaw stanowi zwieńczenie wieloletnich wysiłków US Army mających na celu zbadanie i szybkie wdrożenie systemów ochrony aktywnej w związku z pilnością zagrożenia i rosnącą potrzebą zwiększenia przeżywalności pojazdów lądowych. Koszt montażu systemu Trophy na jednym Abramsie wyniósł od 350 tysięcy do 500 tysięcy dolarów. Waszyngton zamówił 350 kompletów systemu. Montaż Trophy HV na Abramsie powoduje wzrost masy czołgu o mniej więcej 800 kilogramów.
– To był zaszczyt dostarczyć te zaawansowane systemy ochrony aktywnej dla naszych czołgów z jednostek pierwszej linii, aby zapewnić naszym żołnierzom niezbędny środek obrony przed rzeczywistymi i pojawiającymi się na polu bitwy zagrożeniami – powiedział Aaron Hankins, wiceprezes i dyrektor generalny działu Leonardo DRS Land Systems. – Razem z naszymi partnerami z Rafaela niestrudzenie pracowaliśmy, aby zapewnić, że spełniamy potrzeby naszych klientów, a jednocześnie dostarczamy produkty przed terminem i nie możemy się doczekać, aby w przyszłości wspierać eksploatację ich ASOP.
Trophy po raz pierwszy zaproponowano amerykańskim wojskom lądowym w 2014 roku na fali sukcesu operacji „Ochronny Brzeg” w Strefie Gazy. Sprawdzał się tam w przechwytywaniu rosyjskich pocisków przeciwpancernych Korniet, ale okazał się również skuteczny w wykrywaniu pozycji, z których atakowano pojazdy. Obiecywano wówczas szybką i bezproblemową integrację systemu z pojazdem. W 2017 roku pojawiły się informacje, że systemem tej klasy zainteresowany jest również USMC. Wówczas w grze pozostawały ogółem trzy systemy, w tym dwa izraelskie – Trophy i Iron Fist, a także Iron Curtain.
W Izraelu system nosi nazwę Meil Ruach (wiatrówka – kurtka, nie broń). Instalowany jest na czołgach podstawowych Merkawa i transporterach opancerzonych Namer. Według półoficjalnych informacji od 2011 roku wielokrotnie przechwytywał pociski z głowicami bojowymi, dzięki czemu załogi nie doznały obrażeń i nie musiały opuszczać wozu, a pojazdy nie zostały uszkodzone.
Za wykrywanie nadlatujących pocisków odpowiadają czujniki w postaci czterech stacji radiolokacyjnych z aktywnymi antenami ze skanowaniem elektronicznym IAI Elta ELM-2133 WindGuard. Efektorami są przeciwpociski, które rażą cele za pomocą 30–45 rozproszonych, formowanych wybuchowo penetratorów MEFP. System przeszedł także ponad 5 tysięcy dodatkowych prób polowych. Łączny dotychczasowy czas działania systemu Trophy to ponad milion godzin. Obecnie trwa produkcja seryjna ponad 1800 systemów.
Po raz pierwszy Trophy HV zamontowano na czołgach Abrams w warunkach zbliżonych do bojowych podczas międzynarodowych ćwiczeń „Defender Europe-20+”, które odbywały się od 14 lipca do 22 sierpnia. Do tamtej pory żołnierze US Army nie instalowali tego systemu w warunkach polowych na żadnym pojeździe. Po zakończeniu pierwszych dostaw Trophy dla US Army Leonardo i Rafael zapewnią dodatkowe wsparcie i prace rozwojowe dla przyszłych czołgów Abrams. Amerykańscy żołnierze oceniają również następną generację systemu, Trophy VPS, mniejszą, lżejszą, mającą zapewnić ochronę szerszej gamie amerykańskich lądowych wozów bojowych.
Zobacz też: Männer gegen Panzer – film przeciwpancerny
(informacja prasowa)