Navantia poinformowała o pomyślnym zakończeniu prac nad napędem niezależnym od powietrza (AIP) dla okrętów podwodnych typu S-80. Po latach opóźnień i problemów program budowy rodzimych okrętów podwodnych dla hiszpańskiej marynarki wojennej zdaje się wreszcie nabierać rozpędu.

Hiszpanie wybrali rozwiązanie w postaci ogniw paliwowych wykorzystujących reakcję bioetanolu i tlenu. Aby zwiększyć szanse pomyślnego zakończenia prac, ministerstwo obrony zleciło projekt dwóm firmom jednocześnie: Abengoa Innovation i Técnicas Reunidas. Oba przedsiębiorstwa miały wywiązać się z zadania sprawnie i w terminie. Po uważnym zapoznaniu się z ofertami resort obrony uznał, że propozycja Abengoa Innovation jest lepsza.

Jako pierwsza napęd niezależny od powietrza otrzyma trzecia jednostka typu S-80 – Cosme García. Montaż systemu przewidziany jest na lipiec 2021 roku, wejście okrętu do służby – na marzec 2026 roku.

Dwie pierwsze jednostki, Isaac Peral i Narciso Monturiol, mają otrzymać moduły AIP w trakcie pierwszego remontu generalnego. Wejście do służby obu okrętów planowane jest odpowiednia na wrzesień 2022 i maj 2024 roku.

Trwają już także prace nad czwartą i ostatnią jednostką typu S-80, dla której wybrano imię Mateo García de los Reyes. Okręt również od początku będzie wyposażony w napęd niezależny od powietrza, a jego wejście do służby zakładane jest na lipiec 2027 roku.

Zobacz też: Wątpliwości Rosji ws. napędu niezależnego od powietrza

(navalnews.com)

Navantia