W Manching w Niemczech ostatni zmodernizowany samolot wczesnego ostrzegania E-3A Sentry został przekazany NATO przez Boeinga. Ogółem zmodernizowano czternaście samolotów, wyposażając je w cyfrowy kokpit i modernizując awionikę, dostosowując ją do obecnych i przyszłych wymagań przepisów ruchu lotniczego.

Na głównym panelu analogowe zegary i wskaźniki pochodzące z lat siedemdziesiątych zostały zastąpione przez pięć wielofunkcyjnych kolorowych monitorów cyfrowych. Piloci mogą je dowolnie konfigurować: wybierać, które dane z silników, pilotażowe i nawigacyjne mają być wyświetlane.

Pierwszy NATO-wski AWACS był modernizowany w zakładach Boeinga w Seattle i został dostarczony w listopadzie 2016 roku. Pozostałych trzynaście samolotów przeszło modernizację w Manching w Niemczech.

NATO-wska eskadra E-3 stacjonująca w Geilenkirchen jest pierwszą międzynarodową jednostką podlegającą bezpośrednio sojuszowi, a nie jednemu z państw członkowskich. Drugą jest stacjonująca w bazie Pápa na Węgrzech jednostka samolotów transportowych.

Zobacz też: Kanadyjczycy ponownie w NATO-wskich AWACS-ach

(Informacja prasowa)

NATO E-3A Component, CC BY 2.0