Myśliwiec F-22A Raptor uległ wypadkowi w między­naro­dowym porcie lotniczym Savan­nah/Hilton Head w amerykańskim stanie Georgia. Maszyna należąca do 71. Eskadry Myśliwskiej z Joint Base Langley-Eustis uczestniczyła w ćwiczeniach „Sentry Savannah”.

Do wypadku doszło około godziny 11.30 czasu lokalnego. Wiadomo, że pilotowi nic się nie stało, ale nie wiadomo, co tak naprawdę się stało. Zdjęcia udostępnione w internecie sugerują usterkę podwozia.

Na poniższych kadrach widać, że myśliwiec jest przechylony na prawe skrzydło, ale końcówka płata nie dotyka jednak ziemi. W tym kontekście najbardziej prawdo­podob­nym wyjaś­nie­niem jest złożenie prawej goleni podwozia głównego podczas rozbiegu lub dobiegu.



Wypadek nastąpił na pasie 10/28, jednym z dwóch istniejących na tym lotnisku (drugi leży na osi 1/19). Na podstawie hangaru Gulfstreama widocznego poniżej w tle kadru można ocenić, że pechowy myśliwiec zatrzymał się w pobliżu skrzyżowania dróg startowych. Ćwiczenia „Sentry Savannah” po krótkiej przerwie są kontynuowane zgodnie z planem. Będą trwały do 18 maja.

Jeśli nasze spekulacje co do awarii podwozia się potwierdzą, będzie to już drugi tego rodzaju wypadek Raptora w ciągu niespełna miesiąca. 11 kwietnia doszło do złożenia się goleni podwozia przedniego w myśliwcu z 19. Eskadry Myśliwskiej, który tymczasowo stacjonuje w bazie Kadena na Okinawie.

Trudno ocenić, jak poważnych uszkodzeń mogły doznać oba Raptory. Trzeba pamiętać, że ich konstrukcja wykorzys­tuje zaawan­so­wane poszycia, których struktura wciąż stanowi pilnie strzeżoną tajemnicę. Wszelkie naprawy tych powłok są kosztowne i trudne pod względem technicznym.

Dość przypomnieć casus maszyny numer 02-4037. W bazie lotniczej Tyndall na Florydzie pilot szkolący się na F-22, wykonując manewr touch-and-go, przez pomyłkę zbyt szybko wsunął podwozie. Wskutek tego samolot uderzył brzuchem o pas i ślizgał się przez 850 metrów. W trakcie przeglądu wykryto poważne uszkodzenia strukturalne w dolnej części kadłuba. Uszkodzone było także poszycie na skrzydłach i statecznikach poziomych. Pilotowi nic się nie stało.

Do wypadku doszło 31 maja 2012 roku. Naprawa dobiegła końca w maju… 2018 roku.



Ćwiczenia „Sentry Savannah” organi­zowane są co roku pod egidą Ośrodka do spraw Panowania w Powietrzu (ADDC). Ośrodek jest częścią Lotniczej Gwardii Narodowej stanu Georgia i ma siedzibę na lotnisku Savannah/Hilton Head (czy raczej w tym wypadku: Savannah Air National Guard Base). Zarazem Savannah jest jednym z czterech ośrodków szkolenia gotowości bojowej (Combat Readiness Training Centers); pozostałe trzy to Alpena, Volk Field i Gulfport.

71. Eskadra Myśliwska podlega 1. Skrzydłu z Langley, w Raptory została wyposażona zaledwie rok temu jako nowa jednostka przeszkolenia opera­cyjnego dla pilotów F-22A. Wcześniej działała jako 71. Eskadra Szkolenia Myśliwskiego i wyposażona była w samoloty szkolno-treningowe Northrop T-38 Talon.

US Air Force / Tech. Sgt. Ceaira Tinsley