Myśliwiec F-22A Raptor uległ wypadkowi w międzynarodowym porcie lotniczym Savannah/Hilton Head w amerykańskim stanie Georgia. Maszyna należąca do 71. Eskadry Myśliwskiej z Joint Base Langley-Eustis uczestniczyła w ćwiczeniach „Sentry Savannah”.
Do wypadku doszło około godziny 11.30 czasu lokalnego. Wiadomo, że pilotowi nic się nie stało, ale nie wiadomo, co tak naprawdę się stało. Zdjęcia udostępnione w internecie sugerują usterkę podwozia.
Na poniższych kadrach widać, że myśliwiec jest przechylony na prawe skrzydło, ale końcówka płata nie dotyka jednak ziemi. W tym kontekście najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem jest złożenie prawej goleni podwozia głównego podczas rozbiegu lub dobiegu.
Wypadek nastąpił na pasie 10/28, jednym z dwóch istniejących na tym lotnisku (drugi leży na osi 1/19). Na podstawie hangaru Gulfstreama widocznego poniżej w tle kadru można ocenić, że pechowy myśliwiec zatrzymał się w pobliżu skrzyżowania dróg startowych. Ćwiczenia „Sentry Savannah” po krótkiej przerwie są kontynuowane zgodnie z planem. Będą trwały do 18 maja.
An image posted to r/aviation on Reddit shows a mishap has occurred with an F-22 at Savannah IAP in Georgia. pic.twitter.com/Ind125Jjbw
— TheIntelFrog (@TheIntelFrog) May 6, 2024
Jeśli nasze spekulacje co do awarii podwozia się potwierdzą, będzie to już drugi tego rodzaju wypadek Raptora w ciągu niespełna miesiąca. 11 kwietnia doszło do złożenia się goleni podwozia przedniego w myśliwcu z 19. Eskadry Myśliwskiej, który tymczasowo stacjonuje w bazie Kadena na Okinawie.
Trudno ocenić, jak poważnych uszkodzeń mogły doznać oba Raptory. Trzeba pamiętać, że ich konstrukcja wykorzystuje zaawansowane poszycia, których struktura wciąż stanowi pilnie strzeżoną tajemnicę. Wszelkie naprawy tych powłok są kosztowne i trudne pod względem technicznym.
Dość przypomnieć casus maszyny numer 02-4037. W bazie lotniczej Tyndall na Florydzie pilot szkolący się na F-22, wykonując manewr touch-and-go, przez pomyłkę zbyt szybko wsunął podwozie. Wskutek tego samolot uderzył brzuchem o pas i ślizgał się przez 850 metrów. W trakcie przeglądu wykryto poważne uszkodzenia strukturalne w dolnej części kadłuba. Uszkodzone było także poszycie na skrzydłach i statecznikach poziomych. Pilotowi nic się nie stało.
Do wypadku doszło 31 maja 2012 roku. Naprawa dobiegła końca w maju… 2018 roku.
Ćwiczenia „Sentry Savannah” organizowane są co roku pod egidą Ośrodka do spraw Panowania w Powietrzu (ADDC). Ośrodek jest częścią Lotniczej Gwardii Narodowej stanu Georgia i ma siedzibę na lotnisku Savannah/Hilton Head (czy raczej w tym wypadku: Savannah Air National Guard Base). Zarazem Savannah jest jednym z czterech ośrodków szkolenia gotowości bojowej (Combat Readiness Training Centers); pozostałe trzy to Alpena, Volk Field i Gulfport.
71. Eskadra Myśliwska podlega 1. Skrzydłu z Langley, w Raptory została wyposażona zaledwie rok temu jako nowa jednostka przeszkolenia operacyjnego dla pilotów F-22A. Wcześniej działała jako 71. Eskadra Szkolenia Myśliwskiego i wyposażona była w samoloty szkolno-treningowe Northrop T-38 Talon.