Brytyjskie Królewskie Siły Powietrzne poinformowały o osiągnięciu 1 kwietnia wstępnej gotowości operacyjnej dwóch Poseidonów MRA Mk 1 (Maritime, Reconnaissance, Attack, morski samolot rozpoznawczy i uderzeniowy). Maszyny znajdują się na wyposażeniu 54. i 120. Eskadry z bazy RAF Lossiemouth w Szkocji, ale tymczasowo stacjonują w RAF Kinloss w Szkocji (dawnej bazie Nimrodów MR2).

Wielka Brytania ogłosiła wstępną gotowość po przybyciu dwóch P-8A z dziewięciu zamówionych podczas pokazów lotniczych w Farnborough w lipcu 2016 roku. Pierwszy egzemplarz oznaczony numerem bocznym ZP801 i o nazwie własnej Pride of Moray przyleciał 4 lutego z Naval Air Station Jacksonville na Florydzie. Drugi – o numerze bocznym ZP802 i nazwie własnej City of Elgin – przyleciał 13 marca.

Do bazy macierzystej RAF Lossiemouth trafią w październiku, ponieważ obecnie baza jest w trakcie przebudowy i modernizacji. Londyn odbierze wszystkie dziewięć P-8A do końca 2021 roku. Pełną gotowość operacyjną mają uzyskać w roku 2024.

Samoloty będą patrolować obszary nad północnym Atlantykiem i w Arktyce, zapewniając ochronę okrętom podwodnym przenoszącym broń nuklearną (szczególnie w rejonie bazy Faslane w Szkocji) i lotniskowcom typu Queen Elizabeth. Mogą być uzbrojone w torpedy Mk 54, jeśli przyjdzie im wykonywać misje zwalczania okrętów podwodnych.

Oprócz Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii na zakup Poseidonów zdecydowały się Norwegia i Nowa Zelandia. Norwegia podpisała kontrakt na zakup pięciu P-8A. Pierwszy samolot pojawi się na norweskim terytorium w 2022 roku, wszystkie – do końca roku następnego. Trafią do 333. Eskadry z Andøya flystasjon.

Zobacz też: BAE Systems rozwija druk 3D w lotnictwie

(raf.mod.uk)

Royal Air Force