Należąca do koncernu Textron firma Bell Helicopter podpisała porozumienie o współpracy z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 (WZL-1), należącymi do grupy spółek PGZ. Porozumienie ma na celu zdefiniowanie obszarów współpracy przy serwisowaniu i obsłudze technicznej wojskowych śmigłowców Bell w Polsce, w przypadku wyboru Bell Helicopter na dostawcę śmigłowca uderzeniowego w ramach programu „Kruk”.

WZL-1 to firma z ponad siedemdziesięcioletnim doświadczeniem w swojej branży i lider rynku lotniczego w Polsce. Spółka specjalizuje się w obsłudze technicznej, remontach, przeglądach i modyfikacjach zarówno wojskowych, jak i cywilnych statków powietrznych takich jak śmigłowce rodziny Mi, czy samoloty TS-11. WZL-1 to spółka wyznaczona do pełnienia roli centrum serwisowo-naprawczego nowego śmigłowca wielozadaniowego i uderzeniowego przeznaczonego dla polskich Sił Zbrojnych w ramach zakupów MON.

– Polska to dziś niekwestionowany lider technologii lotniczych w Europie. Wiązanie się z ekspertami rynku takimi jak WZL-1 jest więc dla Bell Helicopter kluczowym krokiem naprzód w procesie budowania pozycji firmy w Polsce – powiedział Robert Hastings z Bell Helicopter. – Wierzymy, że relacje biznesowe utwierdzone podpisanym porozumieniem zwiększą potencjał dostosowania i zintegrowania rozwiązań technologicznych dla Vipera w Polsce. Dziękujemy kierownictwu WZL-1 za ten krok i z nadzieją patrzymy na dalsze możliwości współpracy przemysłowej w celu wsparcia polskiego biznesu oraz polskiego Ministerstwa Obrony – dodał przedstawiciel amerykańskiej firmy.

Oferta Bell Helicopter dla Polskich Sił Zbrojnych w ramach programu „Kruk” to AH-1Z Viper. Firma jest zdeterminowana, aby podjąć konstruktywną współpracę z polskim przemysłem zbrojeniowym przy produkcji, składaniu, utrzymaniu i serwisowaniu śmigłowca, który proponuje.

AH-1Z Viper to śmigłowiec wykorzystywany obecnie przez Piechotę Morską USA. Śmigłowiec został zaprojektowany tak, aby sprostać wysokim wymaganiom, zapewniając jednocześnie łatwość w obsłudze i niskie koszty utrzymania. AH-1Z ma 85% wspólnych części z produkowanym przez Bell Helicopter wielozadaniowym śmigłowcem UH-1Y Venom. Pozwala to na znacznie większą efektywność współpracy pomiędzy tymi dwiema platformami, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych, trudności logistycznych oraz zwiększeniu cyklu życia obu śmigłowców. Znacznie mniejsze są też koszty zakupu, napraw oraz utrzymania obu śmigłowców.

(informacja prasowa Bella, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)