Aero Vodochody i Izrael Aerospace Industries zawarły porozumienie o wspólnym rozwoju i sprzedaży zaawansowanej wersji lekkiego samolotu bojowego i szkolnego L-159. Samolot zostanie wyposażony w nowy pakiet awioniki i „inne rozwiązania”, a napędzany będzie silnikiem Honeywell F124-GA-100.

Ponieważ L-159 jest już używany do szklenia i w roli agresora, zaplanowane prace mają zwiększyć jego potencjał jako maszyny uderzeniowej. Dyrektor Aero Vodochodów Giuseppe Giordo już w lutym zapowiadał możliwą umowę z nieujawnionym wtedy partnerem o mocnej pozycji na rynku międzynarodowym i dostępem do wielu nowych potencjalnych klientów. L-159 już teraz wyposażony jest w kilka urządzeń produkowanych przez IAI, w tym radar Elta i opcjonalne łącze danych.

L-159 jest na wyposażeniu sił powietrznych Czech i Iraku, a także prywatnej firmy wojskowej Draken International.

Poza wspólnymi pracami przy L-159 obie firmy zaproponują także rozwiązania dla użytkowników L-39, które będą bazowały na opracowanych przez IAI wirtualnych systemach szkolenia.

Zobacz też: Centrum szkolenia lotniczego CLV Pardubice

(flightglobal.com)

Maciej Hypś, konflikty.pl