Lotnictwo włoskich wojsk lądowych odebrało pierwszy egzemplarz taktycznego śmigłowca transportowego NH90 (TTH), który został wyposażony w laserowy system antykolizyjny LOAM (Laser Obstacle Avoidance and Monitoring).

System LOAM został opracowany, wyprodukowany i dostarczony przez firmę Selex ES należącą do koncernu Finmeccanica. Niedawno został zaaprobowany przez włoskie ministerstwo obrony. Zasada działania innowacyjnego systemu opiera się na tak zwanym radarze laserowym. Dzięki laserom i innym podzespołom zapewniającym przetwarzanie danych na wyświetlaczach wewnątrz kokpitu pojawia się informacja o przeszkodach na linii lotu. Umożliwia to niemal natychmiastową zmianę wysokości lub toru lotu.

Urządzenie to jest zdolne wykrywać niewielkie i bardzo cienkich przeszkód, takich jak linie wysokiego napięcia, liny, słupy i podobne obiekty. Przeszkody te stanowią niebezpieczeństwo dla nisko lecących śmigłowców lub maszyn poruszających się w warunkach słabej widoczności w dzień i w nocy.

LOAM został już również wdrożony w śmigłowcach AW101 Królewskich Sił Powietrznych Danii. Włoscy piloci będą mogli z niego korzystać nie tylko w śmigłowcach NH90, ale również CH-47F i wielozadaniowych AW101. W przyszłości system znajdzie również zastosowanie w cywilnych maszynach.

(airrecognition.com; fot. materiały prasowe EADS)