Wczoraj w bazie lotniczej RAF Kinloss w Szkocji (dawnej bazie Nimrodów MR2) wylądował pierwszy z dziewięciu pozyskanych przez Wielką Brytanię Poseidonów MRA Mk 1 (Maritime, Reconnaissance, Attack, morski samolot rozpoznawczy i uderzeniowy). Maszyna oznaczona numerem bocznym ZP801 i o nazwie własnej Pride of Moray przyleciała z Naval Air Station Jacksonville na Florydzie.
Samolot przyporządkowano do reaktywowanej 1 kwietnia 2018 roku 120. Eskadry RAF-u z bazy RAF Lossiemouth w Szkocji. Trafią tam w październiku, ponieważ obecnie baza jest w trakcie przebudowy i modernizacji. Wszystkie P-8A zostaną odebrane do końca 2021 roku. Pełną gotowość operacyjną mają uzyskać w roku 2024. Pozwolą na wyposażenie dwóch eskadr (cześć z nich trafi do 201. Eskadry).
W lipcu 2019 roku pierwszy brytyjski Poseidon wzbił się w powietrze z lotniska Boeinga w Rentonie opodal Seattle. Początkowo miał przylecieć do Wielkiej Brytanii jeszcze pod koniec ubiegłego rokuj jednak z czasem przełożono termin na początek 2020 roku, aby rozpocząć służbę jesienią lub jeszcze późnym latem.
Zamówienie P-8A związane jest ze wzrostem aktywności rosyjskiej floty podwodnej na północnym Atlantyku. Samoloty wykonywać będą misje patrolowe nad północnym Atlantykiem i w Arktyce, zapewniając ochronę okrętom podwodnym przenoszącym broń nuklearną (szczególnie w rejonie bazy Faslane w Szkocji) i lotniskowcom typu Queen Elizabeth.
Wielka Brytania zamówiła dziewięć P-8A w czasie międzynarodowych pokazów lotniczych w Farnborough w lipcu 2016 roku. 25 stycznia 2019 roku przekazano blisko 507 milionów dolarów (1,905 miliarda złotych) na produkcję czterech maszyn. Maszyny wypełnią lukę po wycofaniu Nimrodów MR2 w 2011 roku.
Zobacz też: Typhoon poligonem doświadczalnym dla Tempesta
(raf.mod.uk)