Samolot bojowy Su-30MK2 AMV (NATO: Flanker-G+) należący do wenezuelskich sił powietrznych rozbił się wczoraj na południe od Caracas. Z dostępnego w internecie nagrania wynika, że maszyna zassała ptaka do prawego silnika. Samolot rozbił się w pobliżu niewielkiego miasta Paracotos o godzinie 9.45 czasu lokalnego.
Niestety jeden z dwóch członków załogi – pułkownik Paulino José Millán Sabino – stracił życie. Drugi, podpułkownik Sergio Luis Hernández Gómez, został ciężko ranny. Obaj zdążyli się katapultować, ale uczynili to na zbyt małej wysokości.
Investigación preliminar muestra el momento en que se registra el siniestro aéreo del avión Sukhoi 30, luego que un ave se introdujera en el motor provocando que se incendiara.
Este hecho lamentable ocurrió en el edo. Miranda, este #2jul. pic.twitter.com/R7v3l6L9IR
— Agencia Venezuela News (@venezuelanewsVN) July 3, 2023
Pechowa maszyna, oznaczona numerem bocznym 3363, wchodziła w skład 13. Dywizjonu Lotnictwa Myśliwskiego „Simón Bolívar” i wykonywała lot ćwiczebny przed defiladą z okazji święta niepodległości, wypadającego w Wenezueli 5 lipca.
Hoy la gran familia de la Aviación Militar Bolivariana despide a un gran soldado y defensor del cielo patrio, el Cnel. Paulino Millán Sabino "Obelisco" quien alza su vuelo más alto. Honor y Gloria para este insigne piloto de caza, quien ofrendó su vida por el deber militar. pic.twitter.com/VsUVmugD36
— GJ. Pedro Juliac (@GJPedroJuliac) July 2, 2023
Wenezuela zamówiła dwadzieścia cztery Su-30MK2W (później przemianowane na Su-30MK2 AMV, podczas gdy MK2W stało się oznaczeniem konfiguracji wietnamskiej) w 2006 roku. Dostawy ruszyły w ciągu kilku miesięcy, a już w 2009 roku Aviación Militar Bolivariana dysponowała kompletem zamówionych maszyn. W 2015 roku Wenezuela chciała zamówić jeszcze dwanaście egzemplarzy, ale nic z tych planów nie wyszło.
Sobre el avión precipitado hoy:
Sukhoi 30 Mk2 Flanker, siglas 3363 se precipitó a tierra durante pasaje aéreo por paseo los Próceres, Fuerte Tiuna.
Tripulación:
1. Cnel. Paulino Sabino.
2. Tcnel. Sergio Hernández. pic.twitter.com/KURl17vTmB— Federico A. Black B. (@FedericoBlackB) July 2, 2023
Według raportu World Air Forces 2023 w służbie pozostawało do tej pory dwadzieścia jeden samolotów tego typu. Są one podzielone między dwa dywizjony: 11. z siedzibą w Palo Negro i 13. z Barcelony. Dwa samoloty rozbiły się w 2019 roku (w jednym z tych wypadków zginęli obaj lotnicy).
Pierwszy brakujący myśliwiec został zniszczony we wrześniu 2015 roku. Para Su-30 wykonująca nocny lot patrolowy przy granicy z Kolumbią dostrzegła niewielki (i niezarejestrowany) pas startowy wyraźnie czekający na przyjęcie samolotu, zapewne przemytniczego. Jeden z Flankerów obniżył lot, aby wypuścić flary nad głowami szmuglerów i w ten sposób zmusić ich do odpuszczenia operacji. Podczas tego manewru uderzył o ziemię. I tym razem zginęli obaj członkowie załogi.
Wenezuelskie lotnictwo bojowe dysponuje także dwudziestoma F-16A/B i sześcioma beznadziejnie przestarzałymi CF-5A. Wenezuela to jedyny kraj spoza orbity sojuszników USA mający w służbie Vipery. Pod egidą programu „Peace Delta” kupiła osiemnaście maszyn jednomiejscowych i sześć dwumiejscowych w konfiguracji Block 15. Dostawy rozpoczęto w 1983 roku, za prezydentury Luisa Herrery Campinsa.
Zobacz też: Pierwszy daleki rejs chińskiego śmigłowcowca