Samolot bojowy Su-30MK2 AMV (NATO: Flanker-G+) należący do wenezuelskich sił powietrznych rozbił się wczoraj na południe od Caracas. Z dostępnego w internecie nagrania wynika, że maszyna zassała ptaka do prawego silnika. Samolot rozbił się w pobliżu niewielkiego miasta Paracotos o godzinie 9.45 czasu lokalnego.

Niestety jeden z dwóch członków załogi – pułkownik Paulino José Millán Sabino – stracił życie. Drugi, podpułkownik Sergio Luis Hernández Gómez, został ciężko ranny. Obaj zdążyli się katapultować, ale uczynili to na zbyt małej wysokości.

Pechowa maszyna, oznaczona numerem bocznym 3363, wchodziła w skład 13. Dywizjonu Lotnictwa Myśliwskiego „Simón Bolívar” i wykonywała lot ćwiczebny przed defiladą z okazji święta niepodległości, wypadającego w Wenezueli 5 lipca.

Wenezuela zamówiła dwadzieścia cztery Su-30MK2W (później przemianowane na Su-30MK2 AMV, podczas gdy MK2W stało się oznaczeniem konfiguracji wietnamskiej) w 2006 roku. Dostawy ruszyły w ciągu kilku miesięcy, a już w 2009 roku Aviación Militar Bolivariana dysponowała kompletem zamówionych maszyn. W 2015 roku Wenezuela chciała zamówić jeszcze dwanaście egzemplarzy, ale nic z tych planów nie wyszło.

Według raportu World Air Forces 2023 w służbie pozostawało do tej pory dwadzieścia jeden samolotów tego typu. Są one podzielone między dwa dywizjony: 11. z siedzibą w Palo Negro i 13. z Barcelony. Dwa samoloty rozbiły się w 2019 roku (w jednym z tych wypadków zginęli obaj lotnicy).

Pierwszy brakujący myśliwiec został zniszczony we wrześniu 2015 roku. Para Su-30 wykonująca nocny lot patrolowy przy granicy z Kolumbią dostrzegła niewielki (i niezarejestrowany) pas startowy wyraźnie czekający na przyjęcie samolotu, zapewne przemytniczego. Jeden z Flankerów obniżył lot, aby wypuścić flary nad głowami szmuglerów i w ten sposób zmusić ich do odpuszczenia operacji. Podczas tego manewru uderzył o ziemię. I tym razem zginęli obaj członkowie załogi.

Wenezuelskie lotnictwo bojowe dysponuje także dwudziestoma F-16A/B i sześcioma beznadziejnie przestarzałymi CF-5A. Wenezuela to jedyny kraj spoza orbity sojuszników USA mający w służbie Vipery. Pod egidą programu „Peace Delta” kupiła osiemnaście maszyn jednomiejscowych i sześć dwumiejscowych w konfiguracji Block 15. Dostawy rozpoczęto w 1983 roku, za prezydentury Luisa Herrery Campinsa.

Zobacz też: Pierwszy daleki rejs chińskiego śmigłowcowca

André Austin Du-Pont Rocha, GNU Free Documentation License, Version 1.2