W montowni położonej gdzieś na terytorium Mjanmy rozpoczęto proces montażu transporterów opancerzonych BTR-3U w układzie 8×8. Pojazdy składane są z części zamiennych wysyłanych przez Ukraińców, którzy do tej pory dostarczyli, według różnych źródeł, około 368 pojazdów wraz z początkowymi dziesięcioma wzorcowymi. Dotychczas wartość transakcji przekroczyła pięćset milionów dolarów. Docelowo do państwa z Azji Południowo-Wschodniej trafi tysiąc transporterów opancerzonych tego typu.

BTR-3U Guardian powstał jako produkt kooperacji między Ukrainą oraz Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i jest zaawansowaną modyfikacja transportera BTR-94K. W projektowaniu brali udział inżynierowie z Charkowskiego Biura Konstrukcyjnego Budownictwa Maszynowego (ChKBM) i ADCOM Manufacturing Ltd. WLL. Projekt doszedł do skutku dzięki znacznemu wysiłkowi finansowemu strony arabskiej. I tak powstał w miarę nowoczesny i tani pojazd o budowie standardowej dla radzieckich a później, rosyjskich transporterów opancerzonych. Przedział kierowania znajduj się z przodu, przedział bojowy i desantowy w środku. Z tyłu kadłuba umieszczony jest układ napędowy, którego główną część stanowi sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Deutz BF6M 1015 o mocy 326 koni mechanicznych. Kadłub zespawano z blach pancernych, zapewniających ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569. Tym samym pojazd wykazuje odporność na pociski broni strzeleckiej i odłamki artyleryjskie.

W wersji BTR-3U zastosowano jeden z dostępnych modułów uzbrojenia, stabilizowanego w obu płaszczyznach i wyposażonego w optoelektroniczne przyrządy celownicze. Odbiorcy zażyczyli sobie wieżę z systemem Szkwał, który tworzą armata KBA-3 kalibru 30 milimetrów, granatnik automatyczny AG-17 kalibru 30 milimetrów, cztery wyrzutnie pocisków przeciwpancernych Kornet, a także karabin maszynowy PKT kalibru 7,62 milimetrów i sześć wyrzutni granatów dymnych Tucza kalibru 81 milimetrów.

(armyrecognition.com)