Amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych (SOCOM) wystosowało 23 lutego zapytanie o informacje do podmiotów przemysłu obronnego, które są zainteresowane uczestnictwem w postępowaniu mającym na celu pozyskanie nowego lekkiego pojazdu opancerzonego (Joint Armored Ground Mobility System). USSOCOM chce otrzymać gotową listę typów pojazdów, określenia ich przydatności do stawianych zadań i poziomu dojrzałości produktów dostępnych na rynku.
Informacje zwrotne od przedsiębiorstw mają określać możliwość wykonalności projektu i poziom ryzyka spełnienia wymagań, wszelkich kosztów wyprodukowania i dostaw wozów. Ponadto istotne będzie wskazanie możliwości realizowania zakładanego harmonogramu i zwrócenie uwagi na wszelkie dodatkowe informacje, które pomogłyby dookreślić potencjał podmioty podejmującego się zadania.
Zgodnie z opracowanymi wymaganiami – kluczowymi wskaźnikami efektywności – amerykańscy specjalsi potrzebują samochodu, który musi być zdolny przewieźć od dziewięciu do jedenastu żołnierzy i mieć całkowitą ładowność wynoszącą nie mniej niż 2040 kilogramów. Powinien także nadawać się do transportu w samolocie C-130 bez jakichkolwiek modyfikacji przed załadunkiem. Ponadto od nowego pojazdu wymagać się będzie spełnienia ściśle określonych wymagań dotyczących przeżywalności na polu bitwy.
Te ostatnie są utajnione, a zainteresowane podmioty mogą je uzyskać po zgłoszeniu chęci uczestnictwa w programie. Dotyczą szeregu technicznych warunków, które dotyczą ochrony, siły ognia i mobilności. Na składanie odpowiednich ofert przedsiębiorstwa mają czas do 10 kwietnia. Wstępnie zakłada się, że proces wymiany Pandurów – oznaczonych Armored Ground Mobility System (AGMS) – rozpocznie się w 2022 lub 2023 roku.
Zobacz też: Lekki pojazd Perun dla czeskich specjalsów
(defence-blog.com, beta.sam.gov)