Niezbyt budujące wnioski płyną z ujawnionych właśnie szczegółów kolizji F/A-18D z KC-130J amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej, do której doszło w grudniu ubiegłego roku. Jak podaje strona internetowa dziennika Stars & Stripes, jeden z lotników, którzy w wyniku zdarzenia ponieśli śmierć, wcześniej bezskutecznie oczekiwał na pomoc przez prawie dziesięć godzin.

Informacje taką uzyskano z zegarka lotniczego (zobacz też: Załoga zmrożonego EA-18G uratowana przez zegarki), który nosił na ręku pilot Horneta. Na tej podstawie śledczy ustalili, że po awaryjnym opuszczeniu uszkodzonego myśliwca o godzinie 1.45 serce 28-letniego kapitana Jahmara Resilarda pracowało do 11.30, gdy poturbowany przy katapultowaniu i ranny w głowę lotnik utonął. Jego ciało wyłowione zostało przez japoński okręt szkolny Setoyuki dopiero godzinę później.

Mimo że za pośrednio winnych wypadku uznano czterech oficerów eskadry VMFA(AW)-242, stacjonującej w MCAS Iwakuni, do zdarzenia przyczyniły się czynniki obiektywne. W 2000 roku dowódca 1. Skrzydła Lotniczego Piechoty Morskiej (1. MAW) w Japonii uznał, że baza Iwakuni nie potrzebuje własnych służb poszukiwawczo-ratowniczych. Morskie Siły Samoobrony zadeklarowały zaś swój czas reakcji w takich sytuacjach na od piętnastu minut do ponad dwóch godzin. Stwierdzono też nieprawidłowości w gospodarowaniu środkami farmakologicznymi w eskadrze, co mogło upośledzić sprawność załogi Horneta w trakcie feralnego lotu.

Jak przyznał potem operator uzbrojenia F/A-18D, jedyny lotnik ocalały z wypadku, ratunku spodziewał się w ciągu 30–50 minut od zdarzenia, zaś oczekując na pomoc przy temperaturze morza około 20 stopni Celsjusza, dostawał drgawek z wychłodzenia i musiał walczyć z wdzierającą się do tratwy ratunkowej wodą. Odrębną kwestią jest więc to, czy załogi US Marine Corps latające nad obszarami morskimi powinny zakładać kombinezony chroniące przed nadmiernie szybką utratą ciepła. Komisja powypadkowa ustaliła, że w VMFA(AW)-242 nikt takich ubiorów nie używał, gdyż lotnicy uznali, że są one bardzo niewygodne i krępują swobodę ruchów.

Zobacz też: Katastrofa Horneta w rocznicę Pearl Harbor

(stripes.com; na fot. F/A-18D eskadry VMFA(AW)-242 podczas pokazów w Iwakuni w 2017 roku)

US Marine Corps / Cpl. Aaron Henson