US Air Force wycofuje jedenaście z szesnastu samolotów C-145A, czyli zbudowanych w Mielcu Skytrucków. Decyzja podyktowana jest cięciami budżetowymi.

C-145A są używane przez Dowództwo Operacji Specjalnych do szkolenia zagranicznych żołnierzy w udzielaniu wsparcia w strefie walk. C-145 zostały zakupione w Polsce w 2009 roku, ponieważ ich konstrukcja wywodzi się z radzieckiego samolotu An-28, a przez to była bardziej znajoma i łatwiejsza w obsłudze dla personelu z Afryki, Azji czy Ameryki Południowej.

Każdy C-145 kosztował czternaście milionów dolarów, waży siedem i pół tony i może zabrać szesnastu pasażerów, dziesięciu spadochroniarzy lub dwie tony ładunku. Jego zaletami są mocna konstrukcja oraz łatwość pilotażu i serwisowania. Jednak te przymioty nie uzasadniają już wydatków na logistykę i utrzymanie zaplecza serwisowego koniecznego do utrzymania samolotów.

(strategypage.com, fot. US Air Force / Tech. Sgt. Samuel King Jr.)

US Air Force / Tech. Sgt. Samuel King Jr.