Kontradmirał Gregory N. Harris z biura Szefa Operacji Morskich US Navy poinformował 11 września na konferencji Virtual Hook o planach zwiększenia liczby samolotów wielozadaniowych F‑35C Lightning II stacjonujących na pokładach lotniskowców. Zmiany mają być wprowadzane stopniowo w latach dwudziestych. Docelowo lotniskowiec wciąż ma zabierać w składzie skrzydła lotniczego czterdzieści cztery maszyny wielozadaniowe. Zmieni się jednak ich rozkład pomiędzy oba typy – F-35C i F/A-18EF.

Obecnie US Navy przyjmuje, że skrzydło lotnicze ma mieć w składzie jedną eskadrę na F-35C, wyposażoną w dziesięć maszyn. Eskadra VFA-147 „Argonauts” ma wyjść w dziewiczy rejs operacyjny na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson (CVN-70) typu Nimitz w 2021 roku właśnie z dziesięcioma Lightningami II. Oprócz tego Vinson ma zabrać trzy eskadry Super Hornetów – dwie na F/A-18E, po dziesięć maszyn każda, i jedną na F/A-18F z czternastoma maszynami. Łącznie: czterdzieści cztery samoloty.

Według informacji, które podał kontradmirał Harris, w przyszłości spodziewana jest jedna eskadra licząca szesnaście F-35C Block 4 i trzy eskadry Super Hornetów mające w składzie łącznie zaledwie dwadzieścia osiem F/A-18E/F.

Na pokładzie znajdzie się również od pięciu do siedmiu samolotów walki radioelektronicznej E/A‑18G Growler, pięć samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E‑2D Hawkeye, od sześciu do dziesięciu śmigłowców MH-60R/S Seahawk oraz trzy samoloty transportowe CMV-22B Osprey. Przewidziane jest również zaokrętowanie od pięciu do dziewięciu bezzałogowych latających cystern MQ-25A Stingray.

À propos Ospreyów warto przypomnieć, że przyszłoroczny rejs Vinsona będzie pierwszym także dla eskadry transportowej VRM-30 „Titans” wyposażonej właśnie w CMV-22B. Maszyny te będą odtąd nieodłącznie związane z F-35C. Wewnętrzne wymiary ich ładowni pozwalają bowiem na przetransportowanie silnika F135 używanego w Lightningu II, co było głównym wymogiem wobec nowej maszyny transportowej i jedną z przyczyn wycofania C-2A Greyhoundów.

Zobacz też: „Irański Nimitz” zatonął w drodze do portu

(seapowermagazine.org)

US Navy / Mass Communication Specialist Seaman Anderson W. Branch