W ostatnich dekadach często bywało tak, że technika wojskowa po zestarzeniu trafiała na rynki komercyjne. Przykładem, że może to działać także w drugą stronę – gdy adaptowane dla wojska są mało kosztowne, acz sprawdzone na rynku cywilnym rozwiązania – jest zatwierdzony kilka dni temu przez US Marine Corps zakup 144 pojazdów Polaris MRZR-D4.
Nieduży czteromiejscowy MRZR (co wymawiane bywa „M-Razor”) to udany kompromis pomiędzy quadami a popularnymi Humvee i opancerzonymi MRAP-ami. W porównaniu z niemal kultowym cywilnym Polarisem RZR zmilitaryzowany M-Razor ma lepszy rozruch, wydłużony zasięg i ergonomię poprawioną pod kątem działań na polu walki.
Nowy łazik USMC, nabyty w ramach programu Utility Task Vehicle (UTV), przeznaczony jest do dyskretnego zaopatrywania zamaskowanych wysuniętych baz na terytorium przeciwnika, dowozu personelu i ewakuacji rannych. MRZR-D4 ma składaną platformę ładunkową z opcją doczepiania niewielkiej przyczepki, zwiększającej ładowność z ponad 225 do 680 kilogramów, oraz reflektory dostosowane do pracy w warunkach zaciemnienia i w zakresie podczerwieni.
Najważniejszą zaletą pojazdu dla US Marine Corps jest możliwość transportowania go w niewielkich ładowniach pionowzlotów MV-22B Osprey, które zapewniają szybki przerzut na duże odległości za linią styku wojsk. Łaziki Polarisa mogą być przenoszone także wewnątrz należących do USMC śmigłowców CH-53 i transportowców C-130 oraz CH-47 wojsk lądowych.
Napęd Polarisa w wersji dla USMC stanowi trzycylindrowy turbodiesel o pojemności skokowej 993 centymetrów sześciennych, zdolny do pracy zarówno na oleju napędowym, jak i na stosowanym przez US Army i USAF paliwie lotniczym JP-8. Bardzo prawdopodobne jest, że marines doprowadzą również do opcji tankowania go paliwem JP-5, używanym przez ich własne samoloty i śmigłowce.
Etatowo każdy pułk piechoty morskiej ma posiadać osiemnaście takich pojazdów. Zasadniczo MRZR-D4 malowane są w barwy pustynne, jednak niewykluczone jest, iż ze wzrostem prawdopodobieństwa działań USMC w rejonach o klimacie umiarkowanym lub podbiegunowym ulegnie to zmianie. US Army zakupiła już wcześniej MRZR w wersjach benzynowych do działań specjalnych. Pojazdy Polaris używane są także przez około dwudziestu sojuszników USA.
(foxtrotalpha.jalopnik.com, polaris.com; fot. materiały prasowe Polarisa)