Stany Zjednoczne zamierzają zwiększyć możliwości desantowania pojazdów opancerzonych Joint Light Tactical Vehicle (JLTV). Program zakłada osiągnięcie zdolności desantu z samolotów C-17A Globemaster III czterech wozów jednocześnie.

Przedsięwzięcie otrzymało nazwę C-17 Gravity Airdrop System (GADS). Projekt potrwa trzy lata, a koordynacją zajmować się będzie Soldier Systems Center (SSC) w Natick w stanie Massachusetts, jeden z ośrodków Centrum Uzbrojenia Dowództwa do spraw Rozwoju Zdolności Bojowych Wojsk Lądowych (Combat Capabilities Development Command Armaments Center). Wysłano już zapytanie o informację.

W ramach GADS US Army przetestuje dwa rozwiązania. Pierwsze to zmodyfikowane obecnie używane podwójne zestawy szyn transportowych – Dual-Row Airdrop System (DRAS) – które mają być przeprojektowane w ten sposób, aby dwa JLTV mogły się zmieścić w ładowni C-17A jeden obok drugiego. Druga opcja to użycie konwencjonalnego systemu szyn do zrzucenia JLTV na palecie krótszej niż paleta 24-stopowa typu V obecnie używana w ramach systemu zrzutu przy niskiej prędkości – Low Velocity Airdrop System (LVADS).

Obecnie w ładowni samolotów C-17A Globemaster III mieści się maksymalnie osiem samochodów HMMWV przygotowanych do zrzutu ze spadochronem. W przypadku JLTV – ze względu na ich większe rozmiary i masę – liczba ta spadła do dwóch i nie da się ich pomieścić bok w bok. Zamiarem US Army jest więc podwojenie liczby desantowanych wozów.

Nowy pojazd jest szerszy od starego o ponad 30 centymetrów.
(US Air Force / Staff Sgt. Teresa J. Cleveland)

Jak pisaliśmy w marcu ubiegłego roku, pierwsze desanty JLTV z C-17 przeprowadzili żołnierze 2. Brygadowego Zespołu Bojowego 82. Dywizji Powietrznodesantowej. Wykonano ogółem piętnaście zrzutów, po trzy na każdy z wariantów JLTV, zarówno opancerzonych, jak i nieopancerzonych. W zakres zadań wchodził zrzut wozu, odzyskaniu na ziemi przez zespoły żołnierzy, przygotowanie do użycia, sprawdzeniu mobilności i niezawodności systemów pokładowych.

W zapytaniu o informację podkreślono, że podmioty realizujące kontrakt mogą otrzymać rysunki techniczne JLTV, ale pod warunkiem złożenia oświadczenia o zachowaniu poufności w JLTV Joint Program Office.

Oto, jak wygląda zrzut HMMWV w systemie DRAS:

Zobacz też: Samolot arsenał dla USAF-u: B-52, B-1, a może C-17?

(insidedefense.com, govtribe.com)

Christopher O’Leary, Imaging Branch, Instrumentation Division, U.S. Army Operational Test Command