Chiny zamówiły na Ukrainie 250 silników odrzutowych AI-222-25F, które zostaną użyte w samolotach szkolno-treningowych Hongdu L-15. Jest to wzbogacona o dopalacz wersja silnika AI-222, który był testowany na prototypie L-15 w 2010 roku.

Oryginalny silnik AI-222 został zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Iwczenko Progress w Zaporożu, jako napęd dla rosyjskiego Jaka-130, a później został przystosowany do zamontowania w trzech prototypach chińskiego L-15. Zamówienie na zmodernizowane silniki wskazuje, że wersja pierwotna nie znajdzie zastosowania w chińskim samolocie.

AI-222-25F osiąga 4200 kg ciągu na dopalaczu. L-15 jest wyposażony w dwa takie silniki, co pozwoli rozpędzić go do prędkości 1,6 Macha. Po uruchomieniu produkcji samolot ma kosztować około 10 milionów dolarów, co pozwala mieć nadzieję na jego sukces eksportowy. Samolot może zostać przystosowany do przenoszenia uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Silniki będą produkowane w zakładach Motor Sicz w Zaporożu, ale niektóre części będą sprowadzane z rosyjskiej firmy Salut, która produkuje AI-222 dla Jaków-130. Dostawy rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończą do roku 2015.

AI-222-25F jest pierwszym ukraińskim silnikiem z dopalaczem. To doświadczenie pozwoli opracować mocniejsze silniki tego typu, które będą mogły być użyte w myśliwcach. Już teraz mówi się o zastosowaniu ukraińskich silników w samolotach FC-1 i JF-17 gdzie zastąpiłyby rosyjskie silniki RD-93.

(ainonline.com)