W czasie targów lotniczych Paris Air Show ukraińskie ministerstwo spraw wewnętrznych i spółka Antonow podpisały wstępne porozumienie dotyczące zakupu trzynastu średnich samolotów transportowych An-178. Umowa dotyczy maszyn zbudowanych wyłącznie z ukraińskich i zachodnioeuropejskich elementów. Pierwszy lot samolotu w takiej konfiguracji zaplanowany jest na jesień tego roku, a wejście do służby powinno zająć trzy lata.

Teraz będą negocjowane szczegóły wstępnego porozumienia, a podpisanie ostatecznego kontraktu spodziewane jest jesienią tego roku. Szacowana wartość umowy wyniesie od 600 do 800 milionów dolarów. Jest to pierwsze ukraińskie zamówienie na Any-178. Wcześniej Azerbejdżan zamówił dziesięć samolotów tego typu.

Samoloty zostaną włączone do nowego Połączonego Systemu Lotnictwa i Obrony Cywilnej, który uzyska gotowość operacyjną w 2022 roku. Transportowce dołączą tam do ponad pięćdziesięciu śmigłowców kupionych od Airbusa. Wszystkie maszyny będą wykorzystywane do prowadzenia operacji ratowniczych, gaszenia pożarów oraz wsparcia operacji wojskowych w zakresie transportu żołnierzy i ładunków.

Wyeliminowanie rosyjskich komponentów i zastąpienie ich częściami produkowanymi jedynie na Ukrainie i w Europie Zachodniej ma na celu również pozyskanie klientów zagranicznych, a także zachęcenie ewentualnych inwestorów do zainteresowania się ukraińskim przemysłem lotniczym. Wycofywanie się z użycia komponentów pochodzenia rosyjskiego dotyczy zresztą nie tylko przemysłu lotniczego.

Zobacz też: Ambitne plany Antonowa

(ainonline.com)

Julian Herzog, Creative Commons Attribution 4.0 International