Chińskie siły zbrojne poinformowały o przeprowadzeniu udanego startu myśliwca pokładowego J-15 (na zdjęciu) z użyciem katapulty elektromagnetycznej. Nie podano jednak, kiedy test się odbył.
Informacje o próbach startu za pomocą katapulty pojawiły się w wrześniu 2016 roku. Dwa miesiące później dotarły wiadomości o możliwym przeprowadzeniu testu chińskiego odpowiednika systemu EMALS.
Oficjalnie ujawniony test miał odbyć się w bazie w zachodniej części prowincji Liaoning. Za sterami J-15 zasiadł Cheng Hai Lin, doświadczony pilot z wylatanymi 2100 godzinami. Więcej informacji nie ujawniono. Możliwe, że próba nastąpiła dużo wcześniej. Pod koniec lipca tego roku Cheng otrzymał z rąk samego Xi Jinpinga wysokie odznaczenie za zasługi.
Chiński program katapulty elektromagnetycznej został zaakceptowany w 2011 roku. Prace miały pochłonąć już 700 milionów juanów (około 90 milionów euro). Testowy egzemplarz EMALS-a znajduje się w centrum szkolenia pilotów marynarki wojennej w Xinchengu w zachodniej części prowincji Liaoning.
Ciągle też nie wiadomo, czy seryjne katapulty trafią już na pokład budowanego trzeciego chińskiego lotniskowca czy też dopiero następnych. Według wcześniejszych doniesień marynarka wojenna miała uznać, że opracowanie niezawodnych katapult elektromagnetycznych zajmie zbyt dużo czasu. Dlatego lotniskowiec typu 002 ma otrzymać katapulty parowe.
Zobacz też: Garnizon w Hongkongu narzędziem rekrutacji ChALW
(eastpendulum.com)