We wspólnej próbie Boeinga i amerykańskiej marynarki wojennej udało się skutecznie przetestować lot autonomiczny dwóch samolotów walki elektronicznej EA-18G Growler. Ogółem próby obejmowały cztery loty, w czasie których zrealizowano dwadzieścia jeden sesji parowania samolotu załogowego z bezzałogowym (manned-unmanned teaming, MUM-T). Dwa Growlery leciały w trybie autonomicznym i były kontrolowane przez operatora w trzecim EA-18G.

Celem prób było sprawdzenie efektywności rozwiązań technicznych pozwalających samolotom F/A-18E/F i EA-18G na wykonywanie zadań bojowych we współpracy z systemami bezzałogowymi. Zebrane w czasie prób dane mają pozwolić Boeingowi i marynarce wojennej na zdecydowanie, które rozwiązania są najbardziej perspektywiczne i warte inwestowania. Ponadto sprawdzono, czy jeden operator jest w stanie skutecznie kontrolować dwa bezzałogowce i wykonywać swoje normalne zadania.

US Navy ogłosiła, że jest zainteresowania zmodernizowaniem swoich Growlerów do standardu Block II. Docelowa konfiguracja tej wersji nie została jeszcze dokładnie określona, ale Boeing zapowiedział, że EA-18G Block II będzie miał możliwość współpracy i zarządzania bezpilotowymi „lojalnymi skrzydłowymi”. W ten sposób lotnictwo marynarki wojennej będzie mogło zwiększyć swój zasięg oddziaływania sensorów jednocześnie nie narażając pilotów na większe ryzyko.

F/A-18E/F i EA-18G odgrywają główną rolę w rozwoju Boeing Airpower Teaming System (BATS) – niskokosztowego rozwiązania wykorzystującego w roli skrzydłowych tanie samoloty bezzałogowe, których utrata nie wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Wedle tej koncepcji jeden operator będzie kontrolował jeden lub więcej samolotów bezzałogowych, dzięki czemu uzyska się w powietrzu przewagę liczebną, jednocześnie redukując zagrożenie dla załóg w misjach wysokiego ryzyka.

Zobacz też: Australia: Demonstracja autonomicznych M113

(key.aero)

US Navy / VAQ-131