Ankara poinformowała, że państwowy program budowy okrętów podwodnyck o kryptonimie MILDEN (akronim od tureckich słów „krajowy okręt podwodny”) przebiega zgodnie z planem. Lokalne przedsiębiorstwa sektora obronnego zaprojektują, opracują i wyprodukują pierwsze okręty podwodne krajowej produkcji w państwowych stoczniach dzięki wykorzystaniu dotychczas zdobytej wiedzy i na podstawie samodzielnie opracowanych technologii.

– Do programu okrętów podwodnych przydzielono zespoły specjalistyczne, zaś kolejnym etapem jest planowanie budowy – powiedział kontradmirał Mehmet Sari, zastępca dyrektora generalnego departamentu do spraw przemysłu stoczniowego tureckiego ministerstwa obrony.

Okręty powstaną w stoczni w Gölcük nad morzem Marmara. Dostawa pierwszego okrętu dla tureckiej marynarki wojennej spodziewana jest w 2033 roku, ósmego i ostatniego – w 2040. Mają służyć przez trzydzieści lat. Turecki resort obrony planuje zamierza zmieścić się w budżecie 4,4 miliardów dolarów.

Portal Defence News, powołując się na informacje od specjalisty do spraw marynarki wojennej w Ankarze, twierdzi, że jednostki będą kompletnymi kopiami niemieckich okrętów typu 214TN. Będą miały wyporność 2400 ton i 70 metrów długości. Wyposażone będą między innymi w napęd niezależny od powietrza, osiem wyrzutni ciężkich torped i pociski manewrujące. Za budowę okrętów odpowiedzialne będzie konsorcjum, w którego skład wejdą lokalne przedsiębiorstwa – od specjalizujących się w dziedzinie elektroniki po producentów rakiet.

Program MILDEN podzielono na kilka faz i rozciągnięto w czasie. Pierwszy etap – studium wykonalności – rozpoczął się w marcu 2012 roku, a zakończył trzy lata później. Następna faza dotyczyła specyfikacji technicznej i operacyjnej przyszłej jednostki i zakończyła się opracowaniem koncepcji pod nazwą x-TS1700 o wyporności 1700 ton. Podczas najbliższego etapu napęd niezależny od powietrza zostanie przetestowany na okręcie podwodnym S-349 Batiray typu 209/1200.

Ponadto na podstawie kontraktu z 2011 roku Ankara stanie się posiadaczem sześciu okrętów podwodnych typu 214. Wartość kontraktu to 2,5 miliarda euro. Pierwsza z jednostek – Piri Reis – ma pojawić się w linii w 2021 roku.

Zobacz też: Turcja: trzecia korweta typu Ada przyjęta do służby

(defensenews.com, globalsecurity.org)

LT P.J. Azzolina