22 października formalnie rozpoczęły się testy operacyjne (Initial Operational Test and Evaluation) latającej cysterny Boeing KC-46A Pegasus. Ich celem jest sprawdzenie efektywności, możliwości i dopasowania samolotu do służby w siłach powietrznych w warunkach takich, jakie będą panowały w czasie realnej służby. Sprawdzone będą możliwości samolotu w trzech obszarach: tankowania powietrznego, transportu ludzi i ładunków oraz ewakuacji medycznej.

Równolegle do prób operacyjnych producent samolotu będzie pracował nad usunięciem z konstrukcji KC-46A usterek kategorii pierwszej. Usterki takie grożą śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla ludzi, mogą skutkować zniszczeniem sprzętu, w znacznym stopniu ograniczają możliwości bojowe sprzętu lub grożą wstrzymaniem produkcji. Siły powietrzne zdecydowały się na rozpoczęcie testów operacyjnych mimo braku pełnej funkcjonalności samolotu, ponieważ dowództwo uważa, że jest to najszybszy sposób na osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej zaplanowanej na 2022 lub 2023 rok.

Największe zastrzeżenia US Air Force dotyczą systemu wizyjnego służącego do kontrolowania wysięgnika tankującego. Przy pewnych kątach padania promieni słonecznych obraz w kamerach staje się rozmyty lub całkowicie czarny. Ponadto występują problemy z jakością obrazu, co w czasie prób doprowadziło do niezamierzonego dotknięcia boomem elementów samolotów pobierających paliwo. Ponadto system mocowania siedzeń i ładunków w kabinie transportowej działał nieprawidłowo, ale ten problem został rozwiązany i usprawnienia będą stopniowo wdrażane na wyprodukowanych już samolotach.

Amerykańskie siły powietrzne podtrzymują opinię, że KC-46A to wspaniały samolot, ale został dotknięty problemami z jakością, które dotyczą również cywilnej produkcji Boeinga. W ostatnim czasie z tego powodu stanowiska straciło wielu szefów koncernu. Dowództwo ma nadzieję, że problemy znajdą ostateczne rozwiązanie szybko, aby można było sprawnie wycofać flotę starych KC-135. We wrześniu Boeing otrzymał wart 2,63 miliarda dolarów kontrakt na kolejnych piętnaście Pegasusów. W tej chwili zamówionych jest sześćdziesiąt siedem maszyn tego typu.

Zobacz też: Chińskie drony dla Serbii

(flightglobal.com)

Boeing / John D. Parker