9 stycznia w Finlandii rozpoczną się testy myśliwców startujących w programie HX. Próby pięciu samolotów potrwają do 26 lutego. O kontrakt wart 10 miliardów euro rywalizują Boeing F-18E Super Hornet, Dassault Aviation Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35A Lightning II i Saab Gripen E.
– Celem prób jest sprawdzenie, czy deklarowane przez producentów w dokumentach właściwości systemów, parametry techniczne i osiągi mają odzwierciedlenie w rzeczywistości – powiedział kierujący programem H-X pułkownik Juha-Pekka Keränen. – Testy nie będą służyły ocenie samolotów, ale sprawdzeniu, czy nadają się one do fińskich warunków operacyjnych.
Próby, w czasie których każdy samolot wykona podobne misje sprawdzające jego możliwości w pięciu obszarach, będą realizowane w bazie lotniczej Pirkkala, ale loty będą się odbywały nad całym terytorium Finlandii. Program prób został nazwany „HX Challenge”. Próby każdego z samolotów potrwają siedem dni, ale zarezerwowano dłuższe przedziały czasu na wypadek niesprzyjającej pogody i innych nieprzewidzianych okoliczności.
Sprawdzeniu będą podlegały możliwości samolotów w zakresie zwalczania celów powietrznych, zwalczania celów lądowych, zwalczania celów morskich, wykonywania uderzeń dalekiego zasięgu oraz wykonywania misji rozpoznawczych i wskazywania celów. W czasie prób będą realizowane między innymi symulowane walki powietrzne z fińskimi F/A-18 i Hawkami, jak również będzie sprawdzana możliwość współpracy z systemami wykorzystywanymi przez wojska lądowe i marynarkę wojenną.
Termin prób specjalnie wybrano tak, aby przypadał na fińską zimę. Tworzy ona najbardziej wymagające warunki dla samolotów i ich sensorów. Jako pierwszy, od 9 do 17 stycznia, zostanie sprawdzony Eurofighter. Testy Rafale’a potrwają od 20 do 28 stycznia, Gripena – od 29 stycznia do 6 lutego, F-35A – od 7 do 17 lutego, a F/A-18 – od 18 do 26 lutego.
Fińskie testy odbędą się około dwóch miesięcy przed podobnymi próbami organizowanymi przez Szwajcarię, która również poszukuje następcy F/A-18. Biorąc pod uwagę dobrą reputację sił powietrznych obu państw i wymagające warunki, oba cykle testów dadzą kompleksowy i obiektywny obraz możliwości najpopularniejszych obecnie zachodnich wielozadaniowych samolotów bojowych i mogą mieć duży wpływ na inne przetargi na całym świecie.
Zobacz też: Finlandia: Pierwsza kobieta dowódcą eskadry
(defense-aerospace.com)