Zaledwie kilka tygodni po dostarczeniu pierwszych dwóch egzemplarzy wielozadaniowych samolotów bojowych F-15EX Eagle II do bazy Eglin myśliwce sprawdzono w warunkach zbliżonych do operacyjnych w czasie odbywających się na Alasce ćwiczeń „Northern Edge”. Zgodnie z informacją amerykańskich sił powietrznych celem uczestnictwa F-15EX w tych manewrach było przetestowanie sprawności działania myśliwców w warunkach silnych zakłóceń.

Rezultatem będą wnioski pozwalające ocenić, co działa dobrze, a co wymaga poprawy. Siłom powietrznym zależało na jak najszybszym przetestowaniu egzemplarzy numer 20-0001 i 20-0002, żeby móc czym prędzej opracować niezbędne poprawki w trakcie bardzo intensywnego i maksymalnie skompresowanego cyklu prób. Dzięki temu poprawki będzie można szybko wprowadzone na początkowym etapie produkcji i wprowadzania samolotu do uzbrojenia.

– W czasie ćwiczeń sprawdzamy, jak F-15EX będzie się sprawował w warunkach zakłócania systemu nawigacji satelitarnej, radaru i łącza wymiany danych Link-16 – powiedział major Aaron Eshkenazi z 85. Eskadry Doświadczalnej. – Innym celem jest sprawdzenie interoperacyjności z innymi myśliwcami czwartej i piątej generacji. Wśród ponad sześćdziesięciu innych maszyn w powietrzu kierujemy F-15EX do zadań, które ma wykonywać w przyszłości i sprawdzamy, jak sobie radzi. Jak do tej pory spisuje się bardzo dobrze.



W czasie lotów inżynierowie z 85. Eskadry Doświadczalnej i 40. Eskadry Testów w Locie zbierają wszelkie możliwe dane o działaniu całego samolotu, aby sprawdzić jego funkcjonowanie w trzech kluczowych obszarach. Pierwszym jest poprawność działania nowego cyfrowego kokpitu z pojedynczym ekranem wielkoformatowym i nowym celownikiem nahełmowym. Drugim obszarem jest sprawdzenie skuteczności działania systemu samoobrony Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS) w chronieniu własnego samolotu i samolotów towarzyszących. Trzecim – sprawdzenie ogólnej sprawności działania radaru.

Oba egzemplarze F-15EX w bazie Joint Base Elmendorf-Richardson.
(USAF / Savanah Bray)

– W ramach zmian wprowadzanych w siłach powietrznych szef sztabu, generał Charles Brown Jr, nakazał nam przyspieszone działanie – tłumaczy tak szybkie zaangażowanie F-15EX w kompleksowe ćwiczenia pułkownik Ryan Messer, dowódca 53. Skrzydła. – Sprowadzenie F-15EX na „Northern Edge” jest realizacją tego nakazu. Ćwiczenia są idealnym sprawdzianem dla samolotu i traktujemy go jak każdą inną maszynę zaangażowaną w manewry. W testach operacyjnych nie chodzi o to, żeby wszystko poszło perfekcyjnie, ale o ujawnienie obszarów, które wymagają poprawy i dzięki kompleksowym scenariuszom na „Northern Edge” osiągniemy ten cel.

F-15EX Eagle II mógł tak szybko i w bezpieczny sposób wziąć udział w kompleksowych ćwiczeniach, ponieważ nie jest konstrukcją zupełnie nową. Wiele wstępnych testów przeprowadzono przy okazji opracowywania i wdrażania innych zaawansowanych wersji F-15, zamówionych przez Arabię Saudyjską i Katar. Dzięki temu udało się również zorganizować współpracę i równoczesne prowadzenie testów operacyjnych i dalszych prac rozwojowych przez 53. Skrzydło, 96. Skrzydło Doświadczalne i 84. Eskadrę Doświadczalną.



– Sprowadzenie F-15EX na ćwiczenia „Northern Edge” było ogromnym przedsięwzięciem, biorąc pod uwagę napięty harmonogram i to, jak mało czasu upłynęło od dostarczenia samolotów do rozpoczęcia ćwiczeń – powiedział major Brett Hughes, pilot z  40. Eskadry Testów w Locie. – Pomimo dostarczenia pierwszego egzemplarza zaledwie półtora miesiąca, a drugiego egzemplarza dwa tygodnie przed ćwiczeniami, oba samoloty dotarły na Alaskę na czas. To dużo mówi o zaufaniu, jakim od początku darzymy samolot i jego możliwości bojowe.

Niektórzy piloci zasiedli za sterami F-15EX w czasie ćwiczeń dopiero po raz drugi w życiu. Jest to dowodem na łatwą konwersję z F-15C do najnowszej wersji myśliwca. Sprawę na pewno ułatwia również fakt, że F-15EX wykorzystuje w tej chwili oprogramowanie Operational Flight Program Suite 9.1 „X”, które jest pochodną wersji Suite 9.1 „RR” przygotowywanej w tej chwili do wprowadzenia na F-15C i F-15E.

Ćwiczenia „Northern Edge” organizowane przez US Indo-Pacific Command oferują realistyczne szkolenie dla pilotów myśliwców, którzy zwiększają swoje zdolności w zakresie interoperacyjności i przygotowanie do udziału w konflikcie o dużej intensywności. Obszar ćwiczeń umożliwia jednoczesny udział wielu samolotów, co pozwala realizować bardziej realistyczne scenariusze w wielu domenach. Ćwiczenia umożliwiają również eksperymentalne sprawdzenie nowych taktyk i innych innowacji proponowanych przez USINDOPACOM. Wprowadzenie do ćwiczeń F-15EX idealnie wpasowuje się w te cele.



F-15EX Eagle II

F-15EX Eagle II jest najnowszym wariantem rodziny zaawansowanych wersji legendarnego myśliwca określanych jako Advanced F-15. Amerykańskie siły powietrzne zamówiły do tej pory osiem samolotów tego typu za 1,2 miliarda dolarów, ale w kolejnych latach zamierzają pozyskać łącznie co najmniej 144 egzemplarze. Razem mają kosztować 22,9 miliarda dolarów. W ciągu najbliższych pięciu lat ma być dostarczonych osiemdziesiąt sztuk.

Montaż pierwszego Eagle’a II.
(Boeing)

F-15EX powstał w celu zastąpienia w służbie klasycznych F-15C/D, których średni wiek waha się w okolicach trzydziestu siedmiu lat. Został wybrany z powodu minimalnych kosztów związanych z przezbrojeniem na nowy typ. Eagle II będzie wykorzystywał całą infrastrukturę, z której korzystają teraz F-15C/D. Także szkolenie pilotów będzie uproszczone i będzie się ograniczało właściwie jedynie do nauki obsługi nowego wyposażenia.



W F-15EX w obu kokpitach zamontowano wielkoformatowe wyświetlacze wielofunkcyjne o wymiarach 28 × 48 centymetrów oraz wzmocniono konstrukcję płatowca, co umożliwiło osiągnięcie resursu 20 tysięcy godzin. Ponadto F-15EX jest wyposażony w radar AESA Raytheon AN/APG-82(v)1, który został zamontowany także w zmodernizowanych F-15E. F-15EX są napędzane dwoma silnikami General Electric F110-GE-129, takimi samymi jak F-15QA i F-15SA. Niedługo swoją propozycję napędu dla tych samolotów przedstawi jednak również Pratt & Whitney, pracujący nad silnikiem F100‑PW‑229.

Pierwszą jednostką wyznaczoną do otrzymania F-15EX jest 173. Skrzydło Lotniczej Gwardii Narodowej stanu Oregon bazujące w Kingsley Field. Dzisiaj jest to jednostka szkolna F-15C/D i taką samą funkcję będzie pełniła z F-15EX. Natomiast pierwszą jednostką operacyjną będzie 142. Skrzydło Lotniczej Gwardii Narodowej stanu Oregon bazujące w Portland. Samoloty drugiej i trzeciej serii produkcyjnej powinny trafić do wymienionych jednostek w latach budżetowych 2024–2025.

Zobacz też: T-90 trafiony pociskiem Konkurs podczas ćwiczeń

(key.aero)

USAF / Savanah Bray