We wtorek 15 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił, że przedsiębiorstwo Tecmotiv Inc. otrzymało kontrakt o wartości 19,6 miliona dolarów na sprzedaż pakietu części zamiennych, które posłużą do naprawy silników egipskich czołgów M60. Sprawy związane z przyznaniem kontraktu koordynowało Dowództwo Zamówień US Army.

Ponadto amerykańskie przedsiębiorstwo zajmie się remontem silników. Nie podano liczby jednostek napędowych, które poddane będą naprawom. Prace będą wykonywane w zakładach w Niagara Falls w stanie Nowy Jork. Zakończenie wyznaczono na 25 listopada 2020 roku.

Czołg podstawowy drugiej generacji M60 Patton jest wyposażony w chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny V12 o mocy 750 koni mechanicznych.

Pattony wprowadzono do służby w grudniu 1960 roku. Od tamtej pory wyprodukowano około 15 tysięcy egzemplarzy w różnych wersjach, które służyły w siłach zbrojnych dwudziestu dwóch krajów. W ostatnim czasie zauważalna jest tendencja do modernizacji tych czołgów w różnych państwach. Na takie kroki zdecydowały się Tajwan i Turcja, zaś w październiku 2017 roku koncern Leonardo zaproponował modernizację bahrajńskich czołgów tego typu.

Według Military Balance 2018 Egipt posiada obecnie 300 czołgów M60 w wersji A1 i 850 w wersji A3. W latach 1979–1988 z amerykańskich nadwyżek Kair kupił 700 pojazdów pancernych M60A1, zaś 1016 M60A3 uzyskano w ramach sprzedaży z programy Foreign Military Sales i od rządu austriackiego w latach 1999–2002. Z biegiem czasu 400 czołgów w wersji A1 ulepszono do standardu A3.

Zobacz też: Magach, czyli izraelski Patton (Rydwany Cahalu, część druga)

(defenseworld.net)

SSGT Jeffrey T. Brady, USAF