Indyjska Tata Advanced Systems Limited (TASL) i szwajcarski RUAG podpisały umowę na, mocy której indyjska spółka będzie produkowała kadłuby i skrzydła do samolotów Dornier 228NG. Wstępne zamówienie opiewa na dwanaście kompletów płatowców, ale w kolejnych latach ma ich powstać pięćdziesiąt.

Dornier 228NG ma być tańszy w zakupie i eksploatacji od poprzedniej generacji, którą Indie zakupiły w połowie lat osiemdziesiątych. Mniejsze, kompozytowe śmigła i nowe silniki będą wymagały przeglądu co siedem tysięcy godzin, a nie jak teraz, co cztery tysiące.

Wyprodukowane w Indiach płatowce będą transportowane do Niemiec, gdzie będzie prowadzone ich końcowe wyposażenie w kilku wariantach, w tym transportowym i rozpoznawczym. Docelowo Tata chciałaby produkować całe samoloty, co miałoby duże znaczenie dla miejscowych sił zbrojnych, które przykładają dużą wagę do tego, by ich uzbrojenie było produkowane na miejscu. Obecnie Dorniery 228 są używane przez indyjskie siły powietrzne, marynarkę wojenną i straż wybrzeża.

Nie jest to pierwsze zlecenie na produkcję lotniczą, jakie uzyskał TASL. Przedsiębiorstwo od pewnego czasu produkuje także elementy struktury podłogi dla Boeingów 787, kadłuby śmigłowców Sikorsky S-92 oraz centropłaty dla C-130J Super Hercules.

Produkcja Dorniera 228NG rozpoczęła się w 2010 roku. Do tej pory wyprodukowano około 270 Do 228 wszystkich wersji, z których w użytku pozostaje ponad 120 egzemplarzy.

(India Strategic, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)