Tadżyckie siły zbrojne zakupiły od Chin moździerze samobieżne Dongfeng CS/SS4 kalibru 82 milimetry i pojazdy opancerzone CS/VN3 Dajiang w układzie 4 × 4. Oba typy uzbrojenia po raz pierwszy zaprezentowano w stolicy kraju, Duszanbe, podczas parady wojskowej w dniu 21 lutego poświęconej 27. rocznicy powstania sił zbrojnych Tadżykistanu.
Nie opublikowano jednak informacji ile dokładnie pojazdów trafiło na wyposażenie tadżyckiego wojska ani też nie podano sumy pieniędzy, którą musiało wyłożyć tamtejsze ministerstwo obrony. Brak też jest rzetelnych informacji kiedy pojazdy znalazły się w tadżyckich bazach wojskowych. Dostawy chińskiego sprzętu świadczą o silnej i jednocześnie rosnącej pozycji Chińskiej Republiki Ludowej w regionie.
W czasie defilady można było oglądać pojazdy VP11 klasy MRAP, uzbrojony w wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK (Diegtarjowa-Szpagina Krupnokalibiernyj) kalibru 12,7 milimetra i znajdujący się na wyposażeniu tadżyckiej policji. Poza tym Tadżykowie pokazali nieopancerzony pojazd Dongfeng EQ2050F Mengshi wykorzystywany przez żołnierzy 7. Brygady Powietrznodesantowej i inne chińskie uzbrojenie.
Przeplatało się ono ze sprzętem produkcji sowieckiej/rosyjskiej, a w tym czołgami podstawowymi T-72B, bojowymi wozami piechoty BMP-2, haubicami ciągnionymi D-30A kalibru 122 milimetrów i wyrzutniami rakiet BM-21 Grad kalibru 122 milimetry zamontowanymi na wojskowych ciężarówkach KrAZ 255.
Chinese CS/VN3 Dajiang and Dongfeng EQ2050 Mengsh. 4/ pic.twitter.com/yWiLqHvyiV
— Rob Lee (@RALee85) February 24, 2020
CS/VN3 to lekki pojazd opancerzony z napędem na cztery koła, zaprojektowany i wyprodukowany w Chinach przez tamtejsze przedsiębiorstwa China North Industries Corporation i Poly Technologies. Kadłub pojazdu jest to w całości spawana stalowa konstrukcja, która ma zapewnić ochronę przed ostrzałem z broni małokalibrowej i odłamkami pocisków. Może przewozić łącznie dziesięciu żołnierzy, w tym kierowcę, dowódcę i strzelca.
Napędzany jest chłodzonym cieczą, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 155 kilowatów sprzężonym z przekładnią z pięcioma biegami do przodu i jednym wstecznym. Może poruszać się z maksymalną prędkością 100 kilometrów na godzinę i na pełnym baku paliwa pokonać odległość około 600 kilometrów.
Moździerz samobieżny Dongfeng CS/SS4 zabudowano na podwoziu pojazdu terenowego Mengshi EQ-2050 (na zdjęciu tytułowym) opracowanego przez chińskie przedsiębiorstwo Dongfeng. Wyposażony jest w moździerz automatyczny typu 81 kalibru 82 milimetry, kopię radzieckiego moździerza 2B9 Wasilok.
Zobacz też: Starcie na granicy tadżycko-kirgiskiej
(polygonjournal.com)