Reliance Infra planuje dostarczyć prototypy kadłuba i wieży do czołgu podstawowego Arjun Mark II sześć miesięcy przed wyznaczonym terminem. Wieża i kadłub trafią do ośrodka badawczo-rozwojowego Wydziału Badań i Rozwoju Wozów Bojowych (CVRDE).

Prywatne przedsiębiorstwo Reliance Infra otrzymało kontrakt na produkcję prototypów w 2017 roku w drodze procedury przetargowej. Przegranymi postępowania okazali się: L & T, Bharat Forge, Mahindras i Godrej. Komponenty produkowane są w zakładach przedsiębiorstwa w Silvassie w zachodnich Indiach.

Nowe Delhi stara się zwiększyć moce produkcyjne przeznaczone na Arjuny, aby sprostać wymaganiom indyjskich wojsk lądowych. Gracze sektora prywatnego są zatem postrzegani jako alternatywna linia zaopatrzeniowa w stosunku do państwowego holdingu Ordnance Factory Board, który do tej pory był jedynym dostawcą komponentów do czołgów podstawowych.

Rada Zakupów Obronnych postanowiła jeszcze w 2014 roku, że pozyskanych będzie 118 Arjunów Mk II, które trafią na wyposażenie dwóch pułków pancernych. Decyzję o ich powstaniu podjęto po porównawczych testach T-90 i Arjunów Mk I. Najnowsze indyjskie czołgi będą uzupełnieniem starszych typów.

Według indyjskich mediów udało się obniżyć masę całkowitą pojazdu, która teraz wynosi poniżej 50 ton. Obok zdolności do wystrzeliwania pocisków przeciwpancernych LAHAT z głowicą odłamkowo-burzącą było to jednym z dwóch zasadniczych celów przed rozpoczęciem produkcji na potrzeby sił zbrojnych.

Obniżenie masy uzyskano dzięki użyciu lżejszej stali azotowanej do budowy kadłuba. Ponadto Arjuny Mk II będą wykorzystywać aluminiowe koła jezdne zamiast stalowych. W czołgu wprowadzono ponad dziewięćdziesiąt poprawek w stosunku do poprzedniej wersji.

Zobacz też: Chińczycy chwalą Arjuna

(thehindubusinessline.com)

Anirvan Shukla, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, via Wikimedia Commons