Saab ujawnił zarys swojej propozycji budowy okrętów podwodnych dla Holandii. Szwedzi współpracują na tym polu z holenderskim koncernem stoczniowym Damen.
Propozycja bazuje oczywiście na typie A26, oferowanym również Polsce. O perspektywach dla holenderskiego przemysłu i atutach konstrukcji opowiadali w wywiadzie dla dziennika Telegraaf Gunnar Wieslander z Saaba i Hein van Ameijden z Damena. Obie firmy chcą włączyć do konsorcjum jak największą liczbę holenderskich przedsiębiorstw i instytucji, dzięki czemu uzyskały już wsparcie holenderskiej organizacji pracodawców.
Główną zaletą A26 a być modułowość konstrukcji, umożliwiająca szerokie wykorzystanie wyposażenia lokalnej produkcji. Oparta na otwartej architekturze filozofia konstrukcji ma pozwolić również na łatwą modernizację w przyszłości. Kolejnym atutem jest umieszczona na dziobie pozioma śluza dla sił specjalnych. Takie rozwiązanie ma umożliwić jednoczesne opuszczanie okrętu przez nawet ośmiu operatorów. Śluza może również być wykorzystywana przez roboty i drony.
O holenderski kontrakt ubiegają się również Niemcy i Norwegia, oferujące okręty podwodne typu 212CD. Berlin kusi dodatkowo Holendrów możliwością dołączenia do programu budowy fregat typu MKS 180.
Zobacz też: Modernizacja holenderskiej floty
(navyrecognition.com)