Szwajcaria zmierza do ponownego otwarcia sprawy zakupu nowych samolotów bojowych po tym, jak w ostatnim czasie zmuszona była wycofać przedwcześnie jedną trzecią floty swoich wysłużonych F-5, w których wykryto pęknięcia płatowców. Po wycofaniu dziesięciu F-5 i zakończeniu remontu pozostałych szwajcarskie lotnictwo będzie dysponować dwudziestoma dwoma F-5 i trzydziestoma dwoma F/A-18 Hornet, co według słów ministra obrony tego kraju, jest sytuacją krytyczną.

Konieczność wycofania F-5 nastąpiła niedługo po tym, jak w ubiegłorocznym referendum Szwajcarzy odrzucili ideę zakupu dwudziestu dwóch Gripenów E, które miały zastąpić F-5 i uzupełnić F/A-18. Według odrzuconej umowy Szwajcara miała dostać pierwsze Gripeny, jeszcze w wersji C już w 2016 roku, co pokryłoby się z terminem planowego wycofania F-5. Dostawy właściwych Gripenów E miały rozpocząć się w 2021 roku.

Aby zaradzić kłopotom z obroną własnej przestrzeni powietrznej Szwajcarzy rozpoczną ponowny wybór nowego myśliwca w 2017 roku. Według przedstawiciela rządu wybór będzie ograniczony do dwóch z trzech samolotów znajdujących się na pierwotnej krótkiej liście (Gripen, Rafale) i amerykańskiego F/A-18 Super Horneta.

Przy pierwszej próbie wyboru następcy F-5, która rozpoczęła się w 2007 roku w przetargu brały udział JAS 39C, Rafale, Typhoon i F/A-18E, jednak po roku Boeing wycofał swoją ofertę powołując się na duże rozbieżności szwajcarskich wymagań z osiągami samolotu. Przetarg stanął w miejscu w 2010 roku by ponownie ruszyć w połowie kolejnego roku po silnym lobbingu ze strony szwajcarskiego przemysłu. W tym czasie Saab zaczął już oferować Gripena NG, przemianowanego na E i ostatecznie to on wygrał przetarg, ale podpisanie umowy zostało zablokowane w ogólnonarodowym referendum. Teraz wszystko zaczyna się od początku.

Tym razem problemem może być niechęć producentów do uczestnictwa w kosztowym przetargu, obejmującym niewielką liczbę samolotów, który ponownie może zostać zablokowany przez obywateli.

(janes.com, fot. Peng Chen na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)

Peng Chen na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic