Sudańska Korporacja Przemysłu Wojskowego rozszerzyła swoją ofertę kołowych transporterów opancerzonych o ulepszonego BTR-a-70, noszącego lokalne oznaczenie Szarif-3. Wóz zaprezentowano podczas tegorocznego salonu przemysłu obronnego IDEX. Obecnie brak jest rzetelnych informacji odnośnie do planów modernizacji większej liczby pojazdów.

Istotną zmianą w konstrukcji Szarifa-3 jest usunięcie dwóch oryginalnych silników ZMZ-4905 i zastąpienie ich bardziej oszczędnym, chłodzonym wodą silnikiem wysokoprężnym KAMAZ-7403 W8 o mocy 260 koni mechanicznych przy 2600 obrotów na minutę. Pozwala on na jazdę z maksymalną prędkością około 80 kilometrów na godzinę. Wóz zachował zdolność do pływania z prędkością 8-10 kilometrów na godzinę.

Sudańscy inżynierowie zastąpili wieżę odpowiednikiem pochodzącym z bojowego wozu piechoty BMP-1, która jest uzbrojona w armatę 2A28 kalibru 73 milimetry i karabin maszynowy PKT kalibru 7,62 milimetra. Aby umożliwić zachowanie kosza wieży wraz ze stanowiskiem strzelca, między wieżą a kadłubem zamontowano dodatkową przekładkę.

W konstrukcji Szarifa-3 zachowano szynę do montażu wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych typu 9M14M Maliutka. Jednak pojazd prezentowano bez tego uzbrojenia. Oprócz dowódcy, strzelca i kierowcy, pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy, którzy opuszczają przedział desantu poprzez włazy dachowe lub boczne usytuowane między drugim a trzecim kołem jezdnym.

Warto wspomnieć, że Korporacja Przemysłu Wojskowego wcześniej stworzyła kołowy transporter opancerzony Szarif-1. Jest to lokalna modernizacja BTR-a-80A z dwuosobową wieżą uzbrojoną w stabilizowaną armatę 2A42 kalibru 30 milimetrów i współosiowy karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra. Według różnych danych sudańskie wojska lądowe mają ich pięćdziesiąt cztery sztuki (część walczyła w Jemenie), z których dwanaście zmodernizowano do wersji Szarif-1.

Zobacz też: Iran łamie embargo na broń dla Sudanu?

(janes.com)

Guðmundur D. Haraldsson, Creative Commons Attribution 2.0 Generic