Dzisiaj w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość położenia stępki pod szósty niszczyciel min typu Kormo­ran II. Jest to jednocześnie ostatnia jednostka projektu 258. Po podniesieniu bandery okręt otrzyma nazwę ORP Czajka i numer burtowy 606, i zasili 12. Dywizjon Trałowców w Świnoujściu. Okręt zbudowany zostanie przez Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding (lider), PGZ Stocznia Wojenna i Centrum Techniki Morskiej.

Niestety z uwagi na niekorzystne warunki atmosferyczne dzisiejsze położenie stępki pod budowę przybrało charakter techniczny i odbyło się bez udziału mediów, przez co nie mogliśmy przygotować dla naszych Czytelników relacji z wydarzenia.

Czajka powstaje na mocy umowy zawartej w czerwcu 2022 roku, zakładającej pozyskanie trzech kolejnych okrętów projektu 258. Pierwszą jednostką drugiej serii była zwodowana w czerwcu Jaskółka, która obecnie przechodzi prace wyposażeniowe i powoli zbliża się do rozpoczęcia prób morskich. Trzy miesiące wcześniej położono stępkę pod drugi okręt serii – ORP Rybitwa, którego wodowanie nastąpić ma w marcu przyszłego roku. Zakończenie realizacji programu Kormo­ran II planowane jest do końca grudnia 2027 roku.

Cała trójka Kormo­ra­nów II w latach 2026–2027 zasili 12. Dywizjon Trałowców. Świnoujski dywizjon nigdy nie dysponował niszczycielami min, jednak stopniowo przygotowuje się na przyjęcie nowoczesnych okrętów. Program konsekwentnie realizowano przez wiele lat, wzbogacając tym samym Marynarkę Wojenną RP o nowoczesne okręty przeciwminowe.

Kormorany to najliczniejsza seria okrętów zbudowana w polskich stoczniach od blisko trzydziestu lat. Trzy pierwsze okręty weszły w skład gdyńskiego 13. Dywizjonu Trałowców, należącego do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Zastąpiły tam trzy wysłużone niszczyciele min projektu 206FM.

Drodzy Czytelnicy! Dziękujemy Wam za hojność, dzięki której Konflikty pozostaną wolne od reklam Google w lutym.

Zabezpieczywszy kwestie podstawowe, możemy pracować nad realizacją ambitniejszych planów, na przykład wyjazdów na zagraniczne targi, aby sporządzić dla Was sprawozdania, czy wyjazdów badawczych do zagranicznych archiwów, dzięki czemu powstaną nowe artykuły.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Z tą zbiórką zwracamy się do Czytelników mających wolne środki finansowe, które chcieliby zainwestować w rozwój Konfliktów. Jeśli nie macie takich środków – nie przejmujcie się. Bądźcie tu, czytajcie nas, polecajcie nas znajomym mającym podobne zainteresowania. To wszystko ma dla nas ogromną wartość.

3%

Prototypowego Kormorana (601) zwodowano w 2015 roku i dwa lata później oficjalnie wcie­lono do służby. W grudniu 2017 roku zamówienie rozszerzono o dwa niszczyciele min, które otrzymały nazwy Albatros (602) i Mewa (603). Podniosły one banderę wojenną odpowiednio 28 grudnia 2022 roku i 14 lutego roku ubiegłego.

Niszczyciele min projektu 258 mają długość 58,5 metra i wyporność 850 ton. Załoga składa się z 45 oficerów i marynarzy. Napęd stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider, zasilane przez dwa silniki wyso­ko­prężne MTU 8V369TE74L o mocy 1360 KM, co pozwala na osiąg­nię­cie prędkości maksymalnej około 15 węzłów i zasięgu do 2500 mil morskich. Kadłuby tych jednostek wykonano z amagnetycznej stali austenitycznej, co minimalizuje ich radarowy, akustyczny i termiczny profil odbicia.

Wyposażenie specjalistyczne składa się z bezzałogowych pojazdów podwodnych Gavia i Hugin oraz zdalnie sterowanego pojazdu Saab Double Eagle Mk III. Do niszczenia min wykorzysty­wane są zdalnie sterowane ładunki Głuptak. Okręty są uzbrojone w armatę automatyczną OSU-35K kalibru 35 mili­metrów, mają też stanowiska dla wukaemów i opera­torów zestawów przeciw­lotni­czych Grom/Piorun. Obecnie prototypowy Kormoran przechodzi remont średni i dokowy połączony z częściowym dostosowaniem jednostki do standardu okrętów seryjnych.

Szymon Rutkowski, Konflikty.pl