Na targach MSPO w Kielcach zaprezentowano spolonizowaną wersję mostu pontonowego IRB, który jest głównym wyposażeniem tego typu w armii amerykańskiej i niemieckiej. Dzięki poszczególnym segmentom można budować nie tylko mosty, ale również wykorzystywać je w roli promów. Polonizacja zestawu polega na zainstalowaniu go na samochodzie ciężarowym Jelcz w układzie 8×8, ale można użyć również Jelcza w układzie 6×6.

Most IRB/PL umożliwia przeprawę pojazdów kołowych i gąsienicowych do klasy MLC 80 (gąsienicowe) i MLC 110 (kołowe). MLC oznacza Military Load Classification, system klasyfikacji dopuszczalnego obciążenia dla mostów stosowany w NATO.

Możliwości mostu IRB/PL:

  • Montaż 100 metrów mostu w 30-45 minut
  • Maksymalne obciążenie mostu 80 ton dla pojazdów gąsienicowych i 110 ton dla wozów kołowych
  • Możliwość działania przy prądzie wodnym do 3,05 m/s
  • Możliwość pokonywania skarpy brzegowej z poziomu lustra wody do dwóch metrów

Dodatkową zaletą zestawu jest jego małe zanurzenie, dzięki czemu może być wykorzystywany we wszelkich akcjach ratowniczych oraz w czasie powodzi.

Integralnym elementem IRB/PL jest przewożony na ciężarówce kuter BEB, który służy do montowania sekcji mostu oraz jako holownik, gdy sekcja mostowa wykorzystywana jest jako prom. Przy udziale dwóch żołnierzy czas spuszczania kutra na wodę to trzy minuty.

(materiały prasowe, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)