Serbska spółka Zastava TERVO (Zastava Terenska Vozila) zaprezentowała 17 czerwca prototyp minoodpornego kołowego transportera opancerzonego M-20 klasy MRAP. Pojazd zaprezentowano ministrowi obrony Aleksandarowi Vulinowi i szefowi sztabu generalnego sił zbrojnych generałowi Milanowi Mojsiloviciowi w siedzibie zakładów w Kragujevacu w środkowej Serbii. W wydarzeniu wzięli udział również dyrektor Wojskowego Instytutu Technicznego pułkownik Bojan Pavković i dyrektor generalny Zastavy TERVO Zoran Adžić.

Prezentację sylwetki pojazdu i jego wnętrza uzupełniono pokazem dynamicznym, podczas którego sprawdzono dzielność terenową i zademonstrowano desantowanie żołnierzy w symulowanej zasadzce.

Podsekretarz stanu do spraw zasobów materiałowych, Nenad Miloradović, poinformował, że serbskie siły zbrojne zamierzają wprowadzić do służby dwie rodziny kołowych pojazdów opancerzonych. Do pierwszej zalicza się Lazary i minoodporne BOV M16 Miloš, do drugiej zaś – pojazdy M-20. Serbskie MRAP-y mają charakteryzować się wysoką odpornością balistyczną i przeciwminową i tym samym zapewnić bezpieczny transport piechurom. Przewidziano również możliwość instalacji opancerzenia modułowego.

Miloradović dodał, że wyposażenie sił zbrojnych w pojazdy drugiej rodziny kosztować będzie znacznie mniej oraz że znacznie więcej pojazdów można wyprodukować w tych samych ramach czasowych i dysponując takimi samymi funduszami.

W opracowaniu i produkcji pojazdu M-20 Zastava TERVO współpracowała z zakładami Fabrika automobila Priboj z Priboju i Wojskowym Instytutem Technicznym. Powstał na bazie siedmiotonowego samochodu ciężarowego FAP 2228BS/BV, do którego budowy użyto komponentów Mercedesa. Serbowie zapewniają, że pojazd charakteryzuje się modułowością gwarantującą dalsze modyfikacje i stworzenie nowych wariantów, na przykład nośników zróżnicowanego uzbrojenia bądź ewakuacji rannych i transportu ładunków.

Podobnie jak ciężarówka FAP 2228, M-20 jest wyposażony w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny DaimlerChrysler OM 906 o mocy 279 koni mechanicznych. Niektóre źródła podają, że może to być OM906LA (EURO 3) o mocy 300 koni mechanicznych. Sprzężony jest z automatyczną skrzynią biegów ZF 9S 109. Załoga składa się z trzech żołnierzy, a w przedziale desantu może zmieścić się dziewięciu kolejnych.

Prototyp wyposażono w obrotową wieżyczkę uzbrojoną w karabin maszynowy kalibru 12,7 milimetrów, która obsługiwana jest przez jednego członka załogi. Ogień może być prowadzony z otworów strzelniczych w przedziale desantu.

Zobacz też: Serbska Brygada Specjalna testuje bezzałogowiec Miloš

(polygonjournal.com, mod.gov.rs, armyrecognition.com)

Serbskie ministerstwo obrony