Serbskie ministerstwo obrony rozpoczyna program kompleksowej modernizacji samolotów uderzeniowych SOKO J-22 Orao i szkolno-bojowych NJ-22. Podzielony na dwie fazy program modernizacji otrzymał nieoficjalną nazwę Orao 2.0.
Już w roku 2019 samoloty w wersji dwumiejscowej otrzymają nowy system nawigacyjny Safran Sigma 95 i system celowniczy w tylnej części kabiny, a także wyświetlacze wielofunkcyjne produkcji lokalnej i komputer zarządzania misją. Pierwsza faza obejmuje także integrację NJ-22 z nowymi rodzajami broni powietrze–ziemia i przystosowanie do użycia ich w nowym trybie – z oficerem systemów uzbrojenia na tylnym fotelu.
W drugiej fazie Orao mają otrzymać całkowicie ucyfrowione kabiny – ministerstwo obrony nie zdradza jednak, co dokładnie rozumie pod tym pojęciem. Docelowo Orao mają być zdolne do atakowania celów naziemnych w odległości czterdziestu kilometrów i użycia broni kierowanej laserowo. Mówi się także o integracji z pociskami powietrze–powietrze R-60MK.
Modernizacja J/NJ-22 wykonywana jest we współpracy z Airbusem, którą nawiązano w ramach zakupu śmigłowców H145M i H215.
J-22 opracowano we współpracy z Rumunią (gdzie otrzymał nazwę IAR-93 Vultur). Prototyp oblatano w listopadzie 1974 roku. Serbia posiada obecnie kilkanaście zdolnych do lotu Orao obu wersji. Oprócz tego pewną liczbę maszyn (także w wariancie rozpoznawczym) zakonserwowano. Po modernizacji i remoncie płatowce mają mieć zapas resursu na poziomie 1000 godzin.
Zobacz też: Serbia wyszkoli angolskich kadetów
(flightglobal.com)