5 sierpnia Chorwacja obchodziła święto państwowe z okazji dziewiętnastej rocznicy ostatniej dużej bitwy wojny o niepodległość. Z tej okazji zaplanowano między innymi przeloty myśliwców MiG-21.

W czasie jednego z nich przy podejściu do lądowania na lotnisku Zadar-Zemunik podpułkownik Stanko Hrženjak zmuszony był lądować awaryjnie, ponieważ lewa goleń podwozia nie wysunęła się. Na szczęście podwozie zostało w końcu wysunięte po tym, jak zostało schowane i następnie ponownie wypuszczone przy użyciu drugiego systemu hydraulicznego. Myśliwiec o numerze 135 jest jednym z MiG-ów-21 odnowionych na Ukrainie. Wcześniej należał do lotnictwa Jemenu. Samolot został uziemiony w celu dokonania przeglądu.

Po szczęśliwym lądowaniu podpułkownik Hrženjak został przetransportowany na lotnisko Zagrzeb-Pleso, żeby wykonał drugi lot, tym razem na ostatnim niezmodernizowanym MiG-u pozostającym w służbie. Maszyna z numerem 122 miała lecieć w parze z odnowionym już myśliwcem o numerze 131.

W czasie lotu w kokpicie myśliwca pilotowanego przez podpułkownik Hrženjaka zapaliła się kontrolka ostrzegająca o awarii głównego systemu hydraulicznego, czego objawem była między innymi blokada goleni głównego podwozia – tym razem prawej. Ponownie udało mu się rozwiązać ten problem i już dostał pozwolenie na lądowanie w Zagrzebiu, ale na wysokości około pięciuset metrów awarii uległ także zapasowy system hydrauliczny, a po kilku sekundach doszło do eksplozji w silniku oraz pożaru w ogonowej części myśliwca. Na wysokości 150 metrów pilot katapultował się na sekundy przed uderzeniem samolotu w ziemię na polu trzy kilometry od pasa startowego. Stanko Hrženjak odniósł niegroźne obrażenia. Rozbity MiG był jednym z dwóch, które od października 2013 roku pełniły funkcję pary dyżurnej i był przewidziany do wycofania 15 sierpnia.

Chorwacja otrzymała od Ukrainy już siedem zmodernizowanych samolotów, a wkrótce ma otrzymać kolejnych pięć. MiG-i mają pozostać w służbie do 2024 roku. Minister obrony Chorwacji powiedział, że decyzja co do ewentualnego zakupu nowych myśliwców naddźwiękowych zostanie podjęta w 2016 roku. Jak do tej pory kłopoty budżetowe nie pozwalały na zakup nowych bądź używanych samolotów.

(flightglobal.com, fot. Chris Lofting, GNU Free Documentation License, Version 1.2)