Saab otrzymał warte 36,7 miliona dolarów zamówienie na dostarczenie amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej wielozadaniowego systemu radiolokacyjnego AN/TPS-80 G/ATOR (Ground/Air TaskOriented Radar). Saab otrzymał to zamówienie od Northropa Grummana – głównego dostawcy radarów G/ATOR. Dostawy AN/TPS-80 dla marines mają być sfinalizowane do 2024 roku.

Zamówienie obejmuje komponenty i podsystemy wspierające fazę produkcji seryjnej (full rate production). Dostawy będą realizowane w latach 2020–2021. Urządzenia zostaną wyprodukowane w zakładzie Saaba w mieście Syracuse w stanie Nowy Jork.

Kontrakt ramowy zawarto z Saabem w 2019 roku. Obejmuje on również opcje dostawy dodatkowych podzespołów i części zamiennych na okres pięciu lat, czyli do 2024 roku. Saab jest głównym partnerem Northropa Grummana od 2007 roku, czyli od pierwszego zamówienia na projekt i rozwój systemu G/ATOR.

– Dzięki ścisłej współpracy Saaba z Northropem Grummanem kontynuujemy rozwój programu G/ATOR, który wspiera Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych – powiedział Erik Smith, prezes i dyrektor generalny Saaba w Stanach Zjednoczonych. – Każda dostawa systemu G/ATOR zwiększa możliwości i skuteczność operacyjną sił zbrojnych i jest wyrazem stałego zaangażowania firmy Saab w poprawę bezpieczeństwa i zwiększenie ochrony naszych amerykańskich partnerów.

Radary AN/TPS-80 G/ATOR są dostarczane od 2017 roku. Zastępują pięć dotychczas używanych przez US Marine Corps radiolokatorów o różnym zasięgu i wąskich zakresach specjalności. Do ich zadań należy kontrola przestrzeni powietrznej oraz obrona obszaru przed ostrzałem artyleryjskim (w tym rakietowym i moździerzowym), samolotami, bezpilotowcami i pociskami manewrującymi. Mogą także działać w trybie precyzyjnego naprowadzania lotnictwa i obrony przeciwlotniczej na cele.

G/ATOR działa w paśmie S (od 2 do 4 GHz). Składa się z trzech części: radaru AESA z podnoszoną anteną o wymiarach 2,4 × 3,6 metra, modułu zasilającego na podwoziu siedmiotonowej ciężarówki i modułu łącznościowego na Humvee. USMC zakłada, że zestawy będą przewożone na miejsce działań w częściach pod pionowzlotami MV-22B i śmigłowcami CH-53K oraz w komplecie w ładowniach C-130. Pełną gotowość do pracy osiągną w czasie 30–45 minut od dotarcia na miejsce.

Zobacz też: Żelazna Kopuła – american dream bez happy endu

(Informacja prasowa)

Northrop Grumman