Peruwiańskie ministerstwo obrony poinformowało 16 maja, że oficjalnie ruszyła modernizacja okrętów podwodnych typu 209 (podtyp 209/1200). Pierwszy będzie odnawiany Chipana (SS-34). Okręt trafił do suchego doku jeszcze w grudniu 2017 roku. Kontrakt podpisano niespełna dwa lata temu.
Obecnie znajduje się w trakcie podziału kadłuba na dwie części. Prace odbywające się w Callao Operation Center nadzoruje przedsiębiorstwo stoczniowe Servicios Industriales de la Marina, korzystając z pomocy technicznej i eksperckiej niemieckiego przedsiębiorstwa ThyssenKrupp. Podczas wstępnych prac po raz pierwszy wykorzystane będzie urządzenie o nazwie „syncrolift”, czyli mobilna platforma do przetaczania kadłubów, którą w tamtejszej stoczni zainstalowało norweskie przedsiębiorstwo TTS Syncrolift AS.
Peruwiańczycy zamierzają wymienić wiele systemów, w tym dowodzenia i kontroli, a także układów mechanicznych i elektrycznych, hydraulicznych i optycznych. Ponadto okręty mają być dozbrojone w pociski przeciwokrętowe UGM-84 Harpoon.
Po zakończeniu prac na Chipanie (SS-34) następne w kolejce są Angamos (SS-31), Antofagasta (SS-32), Pisagua (SS-33). Wszystkie zbudowano w latach osiemdziesiątych i nieodzowne jest ich dostosowanie do wymagań operacyjnych, mimo iż Lima jest zdecydowana na zakup nowych jednostek.
Zobacz też: Peru przerobi czołgi AMX-13 na haubice samobieżne
(janes.com, navaltoday.com)