Od 1 listopada ruszył program Wielonarodowej Floty Latających Cystern i Samolotów Transportowych (Multinational Multirole Tanker Transport Aircraft Fleet, MMF). Siedziba przedsięwzięcia została umieszczona w Bonn w biurach OCCAR – europejskiej agencji do spraw współpracy przy zamówieniach zbrojeniowych.
Podpisano umowę na dostawę dwóch samolotów A330 MRTT oraz dwuletnie wsparcie serwisowe. Ich dostawa ma nastąpić w 2020 roku, gdy holenderskie KDC-10 zostaną wycofane. Państwa biorące udział w programie MMF będą mogły wykorzystywać samoloty do własnych potrzeb, podobnie jak w przypadku transportowych C-17.
Poza tankowaniem w powietrzu A330 MRTT może też zrealizować misje transportu ładunków i pasażerów oraz misje transportu medycznego. Pierwszymi uczestnikami programu MMF są Holandia i Luksemburg, ale jest on otwarty dla innych państw, a kontrakt z Airbusem zawiera opcję na zakup kolejnych samolotów. Latające cysterny będą wyposażone w pojedynczy centralny sztywny boom oraz dwa przewody giętkie umieszczone w zasobnikach pod skrzydłami.
W przyszłości do programu mogą dołączyć Belgia, Polska, Norwegia i Niemcy, a program może rozrosnąć się do ośmiu samolotów, których główną bazą będzie Eindhoven. Wysunięte bazy operacyjne planowane są w Polsce i Norwegii. Uczestnicy programu planują współpracować w zakresie szkolenia i serwisowania z Francją i Wielką Brytanią, które posiadają własne A330 MRTT. Również Hiszpania rozważa ich zakup dla zastąpienia Boeingów 707.
(defense-aerospace.com, Combat Aircraft 11/2016, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)