Rumuński minister finansów Gheorghe Șimon podpisał 11 października porozumienie z General Dynamics w sprawie pozyskania kołowych transporterów opancerzonych Piranha V dla rumuńskich sił zbrojnych. Dokument podpisano w obecności premiera Rumunii Mihaia Tudosego, ministra obrony Mihaia Fifora i ambasadora Stanów Zjednoczonych w Rumunii Hansa Klemma.
Według wcześniejszych ustaleń Rumunia planowała zakup 227 transporterów, z czego wyprodukowanych na miejscu miało być jedynie 133 maszyn. Jednak minister obrony poinformował, że zostanie zakupionych trzydzieści pięć pojazdów w dwóch transzach, a licencja będzie opiewać na produkcję pozostałych 192 transporterów w latach 2019–2026. Razem – 227 wozów.
Pierwsza Piranha według oficjalnych informacji ma trafić do Rumunii do końca tego miesiąca, a pozostałe cztery wozy z pierwszej transzy będą dostarczone do końca roku. Druga transza, która ma liczyć trzydzieści pojazdów, powinna dotrzeć w przyszłym roku. Licencjobiorcą będą Bukaresztańskie Zakłady Mechaniczne (UMB), które wcześniej zajmowały się produkcją czołgów typoszeregu TR (TR-580, TR-85, TR-85M1) oraz pojazdów specjalistycznych na ich bazie.
Transportery Piranha mają trafić na wyposażenie sześciu batalionów piechoty jako następcy używanych od 1972 licencyjnych kopii BTR-60. Niewykluczone jest, że pierwszym odbiorcą nowych pojazdów będzie stacjonujący w Krajowej 26. batalion piechoty, który obecnie eksploatuje trzydzieści jeden Piranhy III, pozyskanych w 2007 roku. Pozostałe jednostki prawdopodobnie otrzymają etatowo po czterdzieści trzy transportery opancerzone.
Nie wiadomo nic natomiast o losach innego proponowanego dla armii rumuńskiej transportera opancerzonego o nazwie Agilis. Ta konstrukcja w przeciwieństwie do Piranhy V, miała być pojazdem pływającym zbudowanym we współpracy z Rheinmetallem na bazie niemieckiego Boxera, zaś producentem Agilisa miał być inny ważny podmiot w rumuńskim przemyśle zbrojeniowym, Automecanica Moreni.
Potencjalne zamówienie na ten pojazd miało być znacznie większe, bo transporterów planowano wyprodukować w latach 2020–2034 aż 628 sztuk. Po zdementowanej w końcu sierpnia informacji, jakoby program Agilis miał zostać zarzucony przez Rheinmetalla, wszelkie informacje ze strony ministerstwa na ten temat ucichły.
Rumunia postawi wyłącznie na gotowe rozwiązanie, jakim jest Piranha, czy jednak TAB-y zostaną zastąpione również przez miejscową konstrukcję, która ma powstać z wykorzystaniem niemieckiego know-how?
Zobacz też: Rumuński Saur 3 w 2018 roku?
(defensenews.com, rumaniamilitary.ro, TVR 1)