Podczas seulskich targów ADEX 2019 rosyjski holding Rostiech przedstawił ofertę modernizacji śmigłowców Ka-32 (NATO: Helix-C) należących do południowokoreańskich sił zbrojnych i innych służb mundurowych. W pracach miałoby uczestniczyć lokalne przedsiębiorstwo RH Focus, które obecnie jest partnerem Wiertoletów Rossii w dziedzinie obsługi technicznej śmigłowców Kamowa.

Pakiet modernizacyjny miałby obejmować instalację tak zwanego szklanego kokpitu i mocniejszych silników Klimow WK-2500PS-02 w miejsce obecnych TW3-117. Zmodernizowane śmigłowce miałyby nosić oznaczenie Ka-32A11M. Rosjanie podkreślają, że awionika, którą chcą instalować w Ka-32, została już sprawdzona na cywilnych śmigłowcach wielozadaniowych Ansat, Mi-38 i Ka-62.

Śmigłowce pożarnicze mają ponadto otrzymać nowy system gaśniczy, w którego skład wchodzi nowy sterowany cyfrowo zbiornik SP-32, mogący pomieścić 4 tony wody. Przedstawiciele Wiertoletów Rossii zapewniają, że SP-32 może z powodzeniem działać w warunkach zimowych.

Ka-32 wywodzi się ze śmigłowca ratowniczego Ka-27PS. Mimo ścisłych związków Korei Południowej ze Stanami Zjednoczonymi ten jeden typ rosyjskiego śmigłowca zdobył sporą popularność w tym kraju. Według raportu World Air Forces 2019 w tamtejszych siłach powietrznych służy siedem Ka-32 wykorzystywanych do zadań SAR/CSAR i gaśniczych z użyciem amerykańskiego wewnątrzkadłubowego systemu Fire Attack.

Kolejne osiem Ka-32 znajduje się na stanie straży wybrzeża, a do tego dochodzi aż dwadzieścia dziewięć egzemplarzy w konfiguracji pożarniczej należących do Służby Leśnej. Ich średni wiek to trochę ponad dwadzieścia lat.

Południowokoreański Ka-32 Służby Leśnej pobierający wodę:

Formacja Ka-32 zrzucających wodę:

Zobacz też: Strzały ostrzegawcze w kierunku rosyjskiego A-50

(janes.com, flightglobal.com)

Republic of Korea Air Force, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic