W australijskich zakładach Milvehcoe (Military Vehicle Centre of Excellence) w Redbank w stanie Queensland Rheinmetall zaprezentował bojowy wóz piechoty Lynx KF 41 stworzony na potrzeby australijskiego programu Mounted Close Combat Capability (Land 400 Phase 3). Jest to pierwszy z trzech pojazdów tego typu, które będą teraz brać udział w dwunastomiesięcznych testach w fazie Risk Mitigation Activity. O planach wysłania trzech prototypów Lynksa Rheinmetall informował już w październiku 2019 roku.

Próby rozpoczną się w listopadzie, koncentrować się będą na sprawdzeniu poziomu ochrony balistycznej i przeciwminowej (prawdopodobnie już na samym początku jeden wóz zostanie przeznaczony na ten cel). Równolegle odbędą się próby mobilności wozów. Na koniec sprawdzona zostanie siła i precyzja ognia. Równolegle testom poddawane będą dostarczone dwa AS21 Redbacki, które czekają próby porównawcze z Lynksem.

Wszystkie próby odbywać się będą na australijskich poligonach. Pojazdy będą obsadzone przez australijską załogę i obsługiwane przez lokalnych mechaników. Lynksy badane będą pod kątem ich trwałości, przeżywalności na polu walki, funkcjonalności, zdolności manewrowych i transportowych.

(Rheinmetall Group)

We wrześniu 2019 roku Canberra poinformowała, że do kolejnego etapu programu zakwalifikowały się dwie konstrukcje. Rywalem Lynksa jest południowokoreański AS21 Redback. W pokonanym polu Redback i Lynx pozostawili dwóch innych konkurentów: CV90 Mk. IV od BAE Systems i Ajaksa od General Dynamics Land Systems. Przyszły australijski bojowy wóz piechoty – następca transporterów M113AS4 – wybrany będzie pod koniec 2022 roku, choć pierwotnie zakładano, że nastąpi to rok wcześniej.

Południowokoreańskie przedsiębiorstwo Hanwha Defense jest o krok przed Niemcami. W sierpniu dostarczyło już dwa pojazdy do Australii. 24 lipca w zakładach koncernu w Changwonie odbył się roll-out dwóch prototypów AS21, a 28 lipca oba pojazdy wysłano z portu Pyeongtaek do Australii. Trzeci prototyp trafi do odbiorcy w styczniu 2021 roku.

Rheinmetall zapewnia, że koncern będzie dążył do maksymalnego wykorzystania lokalnych przedsiębiorstw i na tej bazie zbuduje łańcuch dostaw. W przypadku wygranej Rheinmetalla cześć podzespołów dostarczać będą takie przedsiębiorstwa jak Milspec w Albury (alternator), Supashock w Adelajdzie (zawieszenie) i Cablex w Melbourne (przewody elektryczne).

Przy okazji tej prezentacji warto wspomnieć, że w tym roku Budapeszt zamówił 218 Lynksów KF41. Czterdzieści pierwszych egzemplarzy powstanie w Niemczech, reszta – lokalnie. W kontekście Australii ważne jest, że w zakłady Rheinmetalla w Australii wyprodukują wieże Lance 2.0 dla wszystkich węgierskich Lynksów z pierwszego etapu.

Rheinmetall do Australii dostarczy też 211 transporterów opancerzonych Boxer. 133 z nich to wariant rozpoznawczy wyposażony w system wieżowy Lance z armatą kalibru 30 milimetrów, która stosowana jest także w gąsienicowych Lynksach.

Zobacz też: Modernizacja kanadyjskich Hornetów

(informacja prasowa)

Rheinmetall Group