Dzisiaj premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak podczas wizyty w Berlinie poin­for­mował, że jego kraj nawiąże współpracę z Niemcami w sprawie wspólnego rozwoju i produkcji kołowych systemów arty­le­ryj­skich RCH 155 na podwoziu kołowych transporterów opan­ce­rzonych Boxer, aby te zajęły miejsce przestarzałych armatohaubic AS90. Tym samym program Mobile Fires Platform (MFP) zanotował znaczący krok naprzód i zbliża brytyjskich artylerzystów do dostaw nowoczesnych systemów artyleryjskich.

Skierowanie się brytyjskich decydentów w kierunku niemieckiej oferty stanowi ogromne zaskoczenie, ponieważ jeszcze do niedawna wydawało się, że największe szanse na zwycięstwo ma południowo­koreańska Hanwha z propozycją zmody­fikowanej armato­haubicy K9A2 Thunder lub BAE Systems z Archerami. Z drugiej strony Brytyjczycy prowadzą już kilka wspólnych z Niemcami programów modernizacyjnych.

– Jestem bardzo dumna, że mamy okazję współpracować z Niemcami przy opracowywaniu RCH 155 jako przyszłej MFP dla brytyjskich wojsk lądowych – powiedziała generał broni Sharon Nesmith, zastępczyni szefa sztabu general­nego brytyjskich sił zbrojnych.



Niemieckie firmy współpracują z Brytyjczykami w wielu kluczowych programach modernizacji brytyjskich sił zbrojnych, między innymi w produkcji kołowych transporterów opancerzonych Boxer oraz Challengerów 3 – ostatni prototyp czołgu starczono ledwie kilka dni temu. Należy pamiętać, że RCH 155 osadzony jest na podwoziu Boxera, a tych British Army otrzyma ponad 600 egzemplarzy.

Niedawno przedstawiono również zakupu pozyskania moździerzy samo­bież­nych również na podwoziu tego transportera. Wspólna platforma zdecydowanie uprości cykl szkolenia personelu i logistykę, w tym obniży koszty eksploatacji. Pierwsze RCH 155 trafią do Royal Artillery jeszcze przed końcem obecnej dekady, jednak na ten moment nie podano ram czasowych. Nie wiadomo też, ile dokładnie systemów zostanie pozyskanych.

Brytyjscy artylerzyści do niedawna dysponowali około dziewięćdziesięcioma AS90. Wprowadzone do służby w latach 90. armatohaubice nie przystają już jednak do wymagań współczesnego pola walki i znacząco odstają możliwościami od zagranicznych odpowiedników. AS90 ma lufę o długości 39 kalibrów, przez co donośność ognia wynosi około 20 kilometrów. Nowoczesne systemy, dyspo­nujące lufą o długości 52 kalibrów, mogą razić cele oddalone o ponad 40 kilometrów.

Mając na uwadze ograniczenia obecnie eksplo­ato­wanych systemów samo­bież­nych, w 2019 roku po uściśleniu wymagań rozpoczęto realizację programu MFP. Program jednak długo praktycznie nie posuwał się naprzód. Przełomem był początek 2023 roku, kiedy postępowanie przeszło do fazy koncepcyjnej i zdecydowanie przyśpie­szyło. W między­czasie trzy­dzieści dwa AS90 trafiły do Ukrainy w ramach brytyj­skiego pakietu wsparcia wojskowego. Uszczupliło to zasoby Royal Artillery o jedną trzecią.



W celu uzupełnienia luk resort obrony postanowił kupić rozwiązanie pomos­towe, którym okazały się szwedzkie Archery z zasobów tamtejszych sił zbrojnych (również proponowane w ramach MFP). Brytyjczycy pozyskali czternaście systemów, z czego pierwsze trafiły na Wyspy jeszcze pod koniec ubiegłego roku. Co ciekawe, nie wiadomo, jaki los czeka Archery po ewentualnym dostarczeniu systemów RCH 155.

RCH 155 (Remote Controlled Howitzer) to w zasadzie system wieżowy, który można zintegrować z różnymi platformami. Bazą na ten moment jest podwozie transportera opancerzonego Boxer 8 × 8 oferowanego przez KMW. RCH 155 to w pełni zautomatyzowany system artyleryjski o długości lufy 52 kalibrów i donośności maksymalnej 54 kilometrów przy użyciu amunicji V-LAP. Zapas nabojów wynosi do trzydziestu sztuk, szybkostrzelność to 9 pocisków na minutę. Na pozyskanie osiemnastu RCH 155 zdecydować się miała Ukraina, drugie osiemnaście sztuk otrzyma w ramach wsparcia. Kupno RCH 155 rozważa również Bundeswehra, która może pozyskać nawet 160 egzemplarzy. System jest oferowany w szwajcarskim przetargu na nowe armatohaubice samobieżne; według mediów i upub­licz­nio­nych zdjęć wieżę osadzono na pięcioosiowym podwoziu transportera Piranha V.

Krauss-Maffei Wegmann GmbH