Raytheon ogłosił wczoraj swojego kandydata w programie nowego samolotu szkolno-treningowego dla US Air Force – T-X. Amerykańskie przedsiębiorstwo wspólnie z włoską Finmeccanicą wystawi do przetargu samolot T-100, oparty na dobrze już znanym w Polsce M-346 Masterze.
Początkowo T-100 miał powstać w ramach partnerstwa Finmeccaniki z General Dynamics, ta firma wycofała się jednak z przetargu wiosną ubiegłego roku. W ramach nowego porozumienia Włosi dostarczą płatowiec, CAE – symulatory i systemy szkoleniowe, a Honeywell Aerospace – silniki F124. Raytheon wystąpi z pozycji głównego wykonawcy odpowiedzialnego za integrację całej platformy.
Jeżeli US Air Force wybierze T-100, wszystkie 350 samolotów powstanie w Stanach Zjednoczonych. Raytheon nie wybrał jeszcze zakładów do tego celu, ale przedstawiciele przedsiębiorstwa zapewniają, że w razie potrzeby może powstać zupełnie nowa fabryka.
To nie pierwszy uczestnik programu T-X, którego płatowiec nie wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Wcześniej podobną propozycję wysunął Lockheed, który wystawił koreańskiego T-50A.
(defensenews.com; fot. Raytheon)